Intressant ställning på bord 2 Stockholms SS-Malmö AS

Det blev mest att jag tittade på partierna från allsvenska slutspelet idag. Det är roligt att man visar alla partier och speciellt roligt är det att man kan följa ett helt lag och se den aktuella ställningen.  Spännande även om jag har hunnit med lite andra saker idag också. Bland annat har jag lagat till både auberginegratäng och aubergineröra.Behöver jag säga att jag älskar auberginer.
 
När jag såg sändningen idag tyckte jag det var intressant med Tigers parti mot Lars Oskar Hauge på bord 2 i matchen mellan Stockholms SS- och Malmö AS. Vid en ytlig anblick såg det ut som svart hade ett förkrossande angrepp och tryck på punkten g2 men det visade sig att det inte var så farligt som det såg ut.Som så ofta.. Inte så lätt att vinna i schack och det finns försvarsresurser.  Det visade ställningen som uppkom efter angreppet ebbat ut och ett slutspel infann sig i ställningen nedan.
 
 
 
En otroligt intressant ställning och vit har resurser. Här har svart precis spelat 51. - Se4 och vit svarade med ett drag som förlorade snabbt nämligen 52. Tg1 eftersom då svart har 52- Sd2 och ställningen rasar.  Istället ska vit spela 52. f5! som svar på Se4.  Kan man verkligen tillåta en gaffel kan man tänka..Ja det kan man för efter 52. -Sg3 54. Kg1 Sf1 tar vit naturligtvis inte tillbaka f1 utan istället följer det vinnande 55. fe6! 
 
Mycket vackert. Nu hade naturligtvis svart behövt ta på g3 men istället för vinst ser det ut som det plötsligt är vit som för partiet. Schack är fantastiskt vad det kan svänga och det gäller som i övriga livet att öppna blicken och se möjligheterna.
 
 
 
 
0 kommentarer