Fick lämna återbud till Compo Cup

Har inte känt mig riktigt bra under veckan som gått och insåg när jag vaknade igår morse att jag inte skulle orka spela Compo Cup.Synd för jag hade sett fram emot turneringen och att spela på hemmaplan. Nu satsar jag på Stockholm Elo challenge istället.
 
Det ser ut att vara en spännande turnering och med två GM med, Lars Karlsson och Erik Blomqvist. De möts redan nu i rond 4 så det lär bli en tidig final.
 
Apropå stormästare så fick jag se Lars Karlsson åka i motsatt rulltrappa på tunnelbanan när jag åkte ned till perrongen häromdagen. Han åkte upp och jag ned men vi hann ändå ropa några ord till varandra om schack. Lustigt när man tänker på hur stor stad Stockholm är.
 
Synd att man inte visar en livesänding från Compo Cup. Undrar vad det beror på när man gör det från Lag-DM.
 
Idag mår jag lite bättre och bra att jag inte spelade igår trots allt. Finns inget som är så tufft som att spela schack när man inte mår bra och det kan ta extra lång tid att bli frisk.  Tror att det beror på att schack är så krävande att kroppen orkar inte riktigt med. 
 
Jag har inte kunnat se så mycket på schack som jag velat denna vecka när det gäller kandidatmatcherna. Dock såg jag på ett intressant klipp av Daniel King från matchen mellan Fabiano Caruana och Ding Liren. Ett otroligt intressant parti! Såg på Facebook att Daniel King fick kritik  att han valde ett sådant parti istället för ett mer taktiskt men jag håller helt med honom när han svarade att detta parti innehöll många spännande taktiska vändningar.  Jag tycker dessutom att det är väldigt lärorikt att se partier där den ena står bättre men inte helt klart hur man vinner.  Ibland är det den svåraste delen av schack att hitta den korrekta planen.
 
 
0 kommentarer