Sveriges Schackförbund känns inte förtroendeingivande

Idag skrev jag till Valberedningen för att få lite mer information när det gällde nyval till ordförandeposten och bakgrunden till att två personer kandiderar. Jag fick fantastiskt nog svar efter några timmar. Jag skriver fantastiskt eftersom det är inget jag är van vid i min kommunikation med styrelsen. Väntar fortfarande på svar i några ärenden.  Det känns inte bra och faktiskt ganska nonchalant.  Däremot vill jag ge en eloge till både valberedningen och kansliet som hjälpte mig smidigt.
 
Det finns mycket information Förbundets hemsida. Efter att ha tagit del av Förbundskaptenens svar på det öppna brevet från Trojanska hästen känns det som det behövs en genomgång hur man hittar dessa protokoll. Förbundskaptenen  hoppas på riktlinjer för framtiden och skyller på dålig kommunikation att han har tagit ut spelare utan att tagit hänsyn till vara sig ranking eller aktivitet. Uppseendeväckande nog har han dessutom  tagit ut spelare som har varit extremt passiva spelmässigt.
 
Här bör man notera att det inte handlar om s k riktlinjer utan ett beslut som har tagits av styrelsen och alltså ska följas. Både nu och för framtiden.
 
Det som slår mig är att när GM E Agrest inte blev uttagen pga av otillräcklig aktivitet var man snabb att hänvisa till det beslutet och inga svårigheter att hitta det alls.  Nu två år senare verkar det ha fallit i  total glömska och trots ett tydligt protokoll som - helt i sin ordning - ligger upplagd på hemsidan- är det inget man har tagit fasta på.
 
Känns inte trovärdigt och istället för att skylla på bristande kommunikation tycker jag att det borde erkännas att ett fel har blivit begånget här. Självklart ska vi blicka framåt och låta laget fokusera på OS men bättre att vara ärlig med att detta inte har skötts så bra.
 
På något sätt borde vi och måste kunna lita på att besluten som är tagna kan följas.
2 kommentarer
Lasse S

Hej Susanna!

Mycket bra inlägg.
Jag har angett en länk till din blogg på schacksnack.se.

Ja, vad ska man säga om förbundskaptens svar?
Känns onekligen som en "efterhandskonstruktion"..
Men det är som det är...

Svar: Hej Lasse, stort tack och jag tycker det är viktigt att lyfta denna fråga. Håller helt med dig om svaret och för mig känns det också nonchalant att inte reda på vad som gäller inför en ny roll och uppgift. Det är många som blivit överkörda och drabbade nu helt i onödan. Jag tycker också det är viktigt för oss medlemmar att vi kan ha förtroende för de som vi har valt i en styrelse och känna oss trygga med att besluten följs. Vi kan bara hoppas att detta ger en tankeställare och att det kan bli förbättringar.
Susanna Berg Laachiri

Lasse S

Hej Susanna!

Tack för svaret!
Låt oss verkligen hoppas att det blir förändringar.

Att läsa svar i stil med: "Jag hade ingen aaaaaning om att det fanns beslut och riktlinjer i denna fråga.", känns bara fånigt.
Som sagt, vi får verkligen hoppas att det uppstår förändringar avseende detta.


Svar: Tack för dina ord här Lasse och jag uppskattar det verkligen och håller helt med.
Susanna Berg Laachiri