Sommar och schack

Känns lite annorlunda för mig att det är så långt till nästa turnering men å andra sidan går tiden fort och jag behöver komma igång med min schackträning.
 
Snart börjar också SM och blir roligt att följa. Var inte riktigt nöjd med sändningen förra året tyvärr och hoppas detta år blir bättre och man har tagit till sig kritiken. Jag var ju inte ensam om denna åsikt.
 
Jag spelar en del på Chess24 och lär mig faktiskt mycket på mina kvartspartier samt spelet flyter på bra. Det är spännande verkligen att spela på nätet vilket jag inte trodde tidigare.  Skrattade för mig själv i söndags när min man kom hem från jobbet. Det doftade gott från en kyckling jag satt satt in ugnen och han trodde säkert han skulle hitta mig i köket. Nej, å andra sidan - är han luttrad. Han hittade mig framför datorn helt uppslukad av ett intressant tornslutspel där jag hade en bonde mer. Jag hälsade inte men det är han också van vid när jag spelar schack.  Tur att jag var tydlig med allt det här innan vi gifte oss..
 
Jag har följt en spännande serie på Netflix som heter Gotham.  Som i många serier finns det inslag av schack. Här var det en seriemördare som kallades för Gåtan och skrev alltid något lurigt innan han skulle slå till för att utmana polisen att förstå vad han skulle göra. Eftersom han skrev om dam och bonde förstod polisen att han skulle slå till mot stadens lokala schackklubb vilket också var rätt.  Däremot var det svårare för schackspelarna att förstå faran. Polisen rusade in mitt under en pågående turnering och skrek att lokalen måste utrymmas men schackspelarna protesterade direkt att det går inte för att det var en viktig turnering. Ganska verklighetstroget....
 
Sedan fortsatte serien med att en klon dök upp och tog en annan persons identitet.  (  Väldigt märklig serie men spännande som sagt..)  Vad som var glömt var att klonen inte spelade schack lika bra som den han skulle ersätta så han blev avslöjad. Viktig lärdom här är ju om man skapar en klon att ge schacklektioner..
 
De närmsta dagarna ska jag inte se så mycket på Netflix utan på  Grand Chess tour Your next move som börjar idag roligt nog med spelarna i världeliten.  Såg det förra året och mycket spännande och bra sändning. Inleds idag 14.00 och hoppas det går att se i efterhand.
0 kommentarer