Stiligt i Ronneby

Förra helgen var jag fördjupad i schackfesten i  Grand Chess Tour och nu är det dags för nästa schackfest. Från Paris till Ronneby får man säga då SM startade igår. Spännande och blir roligt att följa!
 
Ser mycket fint ut vad jag kan se från sändningen. Sverigemästarklassen sitter fint på en scen och tydliga livebräden.  Kommentatorsrummet var också trevligt ordnat med reklam från Ronneby. Samma kommentatorer som vanligt med Stellan Brynell och Jesper Hall. 
 
Tycker de gjorde bra ifrån sig i första ronden men min enda kritik är att jag tycker Jesper Hall tog för mycket plats och faktiskt pratade lite för mycket.  Enligt egen utsago skulle han ha en mindre framträdande roll i sändningen och mer som bisittare och det var svårt att se här. 
 
Man behöver inte alltid vara tvärsäker när man kommenterar som i fallet med partiet mellan Tiger och Jung Min Seo. I drag 19 spelade Jung Min 19. Db3. Ett drag som Jesper fördömde att det grövsta. Han hänvisade t.om till någon bok om olika bondestrukturer och att det var givet att spela b4 i denna ställning.  Jag tyckte det såg väldigt konstigt ut  och när Tiger kom i sändning senare förkastade han helt Jespers idé helt.  Jag förstår mycket väl att det är svårt att kommentera drag men varför så tvärsäker.  Ingen tycker illa om lite ödmjukhet och man behöver inte vara helt säker. Ingen begär det och se på Yasser Seirawans ödmjuka framställning och hur han bjuder på sig själv när han missar något.
 
Det var för övrigt mycket trevligt att se årets förra juniormästare Jung i studion.  Han gjorde ett mycket sympatiskt och ambitiöst intryck på mig. Det märktes så väl hur han tog vara på ögonblicket att få spela med i denna tävling. Han kan känna sig nöjd då han gjorde ett mycket bra parti mot Tiger. Intressant att höra deras analyser.
 
Pia fick det svårt mot Jonny även om hon inte var helt utan chanser utan tvärtom. Dock  krävdes det mer från henne eftersom hennes kung var utsatt. En dator kan räkna bort massa schackar blixtsnabbt och få fram att man kan få en kung i säkerhet med material mer.. Dock som mänsklig spelare är det knappast något man utsätter sig för i tidsnöd.
 
Nils Grandelius fick till en snygg finess i partiet mot Erik Blomqvist.  I ställningen nedan har Nils som vit precis dragit 31. Te2
 
 
 
Svart svarade 31. - Lf8 ?  Här måste han spela 31. - Kf7 och så ser det ut som han fortfarande kan kämpa. Vit hotade något med drag 31 som svart inte insåg och vit  tog helt korrekt sikte på svarts fruktansvärt dåliga löpare i ställningen.
 
Partiet fortsatte 31. Te8 Sd6 32. Tb8 a5  Ett försök att sprattla sig loss men finns ingen väg tillbaka.
 
 
 Här följde 34.  Lc5 ! Stiligt och effektivt och svart gav upp.
0 kommentarer