Sändning från Biel

Jag höll mig helt inomhus igår. Både för att det var för varmt- hade lite planer på utegympa med Friskis men övergav tanken - samt att det var en intressant sändning från Biel som höll mig helt sysselsatt.
 
Jag har inte följt Biel tidigare ronder och det var intressant att få göra det nu i lugn och ro.  Kommentatorer var Daniel King och Anna Rudolf.  Daniel King är en av mina idoler och det är första gången jag såg honom tillsammans med en annan kommentator.  Lite roligt att se honom  och Anna tillsammans.  Anna är ju så härligt spontan och hon lyckades med bedriften att få Daniel att säga att han aldrig använt hårspray i hela sitt liv när ämnet kom in på frisyrer. Lite roligt med tanke på hur oerhört fokuserad han är på det schackliga och det livar upp sändningen. 
 
Tyckte också det var intressant att se den fina spellokalen. Spelarna i högsta turneringen sitter på scenen. Nedanför finns det plats för publik och även den öppna turneringen. Mycket bra ordnat och skulle vara roligt att spela någon sådan turnering någon gång. Jag tycker om när alla spelar i samma sal.
 
Det visade sig att Magnus Carlsens pappa spelade med i öppna turneringen trevligt nog.  Anna Rudolf ville fråga honom hur det kändes att ha sin pappa spela så nära men Daniel King avrådde från frågan. Frågan kom aldrig upp och det var nog klokt beslut trots allt. Det kan vi i publiken spekulera över istället....
 
Magnus fick möta den schweiziska hemmaspelaren Nico Georgiadis. En GM på " bara" 2527 i rating.  Visst blir man lite full i skratt när han benämns som lågratad spelare vilket är ett faktum när han jämförs med andra deltagarna  och visar bara hur hög nivån är på turneringen.
 
NIco har fått en jobbig start med tre nollor men kom bättre i öppningen mot Magnus och i ett avgörande läge hade det nog varit bättre att behålla damen istället för att spela Dd6.  I en intressant ställning valde han djärvt nog att offra kvalité. Såg faktiskt ut som vinst men det var väldigt komplicerat och Magnus missade ett viktigt drag när han tillät Nico att göra Lc6 i ett läge och ställningen gick mot remi.  Jag rekommenderar verkligen att spela igenom partiet då det är mycket givande  med intressanta vändningar.
 
Alla åskådare på Chess24 viftade bort ställningen som stenremi men så enkelt är det verkligen inte.  Jag är imponerad av Magnus att han trollar fram möjligheter i en sådan ställning. Undrar inte om han vunnit slutspelet mot en klubbspelare.. Jag hade nog förlorat för så lätt var det inte och jag gick igenom slutspelet med datorn för att lära mig hur man skulle spela.
 
Hård kamp med andra ord!  Starkt av Nikos att spela remi och att satsa på vinst mot världsmästaren med tre nollor i ryggen. Fick veta att han fick applåder ,hemmaspelare som han är , och det är han verkligen värd!
 
Själv roade jag mig med några partier på Chess24 och hade lite tur i båda partierna och vann. En helt annan nivå men faktiskt också spännande. 
 
1 kommentar
Erik

Ja verkligen intressant parti och en mycket intressant video som Daniel King analyserar om Nikos och Carlsens parti.
Jag är glad att jag tittade på länken från Lars Grahns underbara sida. Det var så komplicerat parti så för många på klubbnivå hade ett sånt parti kunnat slutat med alla möjliga resultat i slutspelet.

Jag är väldigt imponerad av vitspelaren som såg hur stark d-bonden med löparna kunde bli efter kvalitetsoffret. Sen efter en så tuff start att bara lira på sådär! Det är verkligen duktiga på att se möjligheter GM spelarna.

Svar: Väldigt bra att Lars Grahn lade ut den länken och jag såg den på Facebook. Verkligen hög nivå och jag är imponerad både av spelarna och de som kommentarer. Lärorik schackunderhållning!
Susanna Berg Laachiri