Om att vara kvinna och spela schack

Jag får ofta frågan från andra - icke schackspelare - varför det är så få kvinnor som spelar schack. Många är förvånade och tycker att det är ingen som hindrar om man jämför med andra idrotter då fysisk styrka har mer avgörande betydelse.
 
Jag håller med men känner att det är en oerhört svår fråga att svara på.  För min egen personliga del tror jag att det finns starka krafter under ytan som håller tillbaka oss kvinnor. Sociala faktorer samt manliga och kvinnliga egenskaper.  Mycket att säga här men jag tror att enstaka punktinsatser kan göra nytta i långa loppet.
 
Det var nyligen ett seminarium på initiativ från Sveriges Schackförbund under SM-tävlingarna. Jag kunde tyvärr inte vara med själv men har fått höra att mycket intressanta saker kom fram. Bland annat jargongen mot kvinnor.
 
Jag spelar själv regelbundet på Chess24 och tycker det är väldigt roligt. Jag lär mig mycket, testar olika öppningar och analyserar alltid mina partier. Ibland har jag givande dialoger med min motståndare efteråt eftersom man kan skicka meddelanden till varandra.
 
Dock inte alltid, tråkigt nog, då jag många gånger får kommentarer som inte alls hör hemma i schacksammanhang. Nu senast för några dagar sedan spelade jag ett otroligt spännande parti och fick se att mitt motståndare skickat ett meddelande. Aha, intressant tänkte jag för mig själv. Han tycker väl som jag att det var roliga vändningar under partiet.  Icke sade Nicke!  Bara massa nonsens om både mitt namn och min bild. 
 
I vanliga fall brukar jag bara strunta i det och blocka men nu kände jag att jag fått nog.  Jag rapporterade detta till Chess24 och de ska kontakta denna profil om opassande beteende.  Kändes bra för mig att lyfta detta och jag kommer att fortsätta att göra så.  Schack ska vara en skyddad sfär och vi ska följa Gens una semus !  Ett enda folk.
 
Tror att det är  viktigt att vi  hela tiden är uppmärksamma och tänker att hur skulle det se ut om detta gjordes mot en man.. Då är vi på rätt väg och saker kan förändras.
2 kommentarer
Mathias i Oskarshamn

Hej,
Mina tankar.. Som i många andra genusdebatter har män även inom schacket ett ansvar att markera mot andra män när de uppför sig dåligt mot kvinnor. Endast kvinnor kan svåreligen vinna kampen. De få turneringar jag deltagit i har jag inte observerat dåligt beteende från män. Men det betyder ju inte att det inte förekommer

Det där med sociala medier är ett otyg när det kommer till beteende. Då är det svårt för andra att markera. Ibland undrar jag om det nästan inte är mer nackdelar än fördelar med internet. Bra av dig markera och anmäla. Enda sättet antar jag. Ibland skäms jag nästan för att vara man.

Svar: Hej Mathias, stort tack för din feedback som jag verkligen uppskattar. Jag håller med dig när det gäller sociala medier för se på alla konstiga kommentarer från anonyma människor i många sammanhang, inte bara när det gäller schack. Så tråkigt för ord är starka och sårar! Däremot tycker jag det är så roligt att spela på Chess24 och jag har kommit i kontakt med många som verkligen velat analysera partierna. Jag vill inte att detta ska förstöras och därför kommer jag att fortsätta att rapportera när jag får konstiga kommentarer.
Det är inte lätt att vara kvinna på schackturneringar och vi är i klar minoritet. Det som kanske kan göras av er män som är i majoritet att ta in oss mer i gemenskapen. Det är svårt som ensam kvinna att gå fram till någon och fråga om lunchsällskap till exempel men lättare om man blir tillfrågad av några stycken. Schack blir ännu roligare om det sociala fungerar och det gäller både kvinnor som män.
Susanna Berg Laachiri

Mathias

Jag hoppas kunna spela schack mer aktivt framöver och i så fall lovar jag vara mer inkluderande gentemot kvinnor. Tar till mig av dina kloka ord.
Schack ska ju vara för alla. Det är 2018, det förvånar mig och gör mig nedstämd att det forfarande finns så många konservativa ”sanningar” där ute om vem som borde ägna sig åt vad.

Svar: Vad roligt att höra och tack för ditt engagemang!
Det tar tid att förändra men jag ser absolut ingen anledning till att vi inte kan få fler kvinnor att spela schack och upptäcka hur fantastiskt det är.
Susanna Berg Laachiri