Intressant springarslutspel

Sammanfattningsvis tycker jag det överlag var svåra partier i rond 2 igår av Sverigemästarklassen.  Komplexa och höll en hög nivå. 
 
I mötet mellan Nils Grandelius och Oscar von Bahr visade Nils Grandelius verkligen sin klass och sin oerhörda förståelse för schack.  Imponerande verkligen och är det vår kommande vinnare.. ?  Om några dagar vet vi och mycket kan naturligtvis hända ännu.
 
Stellan Brynell sade en väldigt intressant sak igår i sändningen under Tiger Hillarps och Jonny Hectors parti.  Där har Tiger precis bytt av en pjäs och Jonny svarar med det enda draget som finns att slå tillbaka varvid Tiger tar sig en lång lutare och börjar tänka.  Varför tänker han, frågade sig Stellan och fortsatte med att han måste ha kalkylerat med det svaret när han gjorde pjäsavbytet och haft ett drag färdigt.  Mycket intressant och jag tror att det är en av problemet att man ofta kommer i tidsnöd. Kanske vill man kolla en extra gång på ställningen och så vidare istället för att dra det drag man bestämt sig för.  Tiger är ju en sådan person som ofta kommer i tidsnöd. Partiet igår slutade remi men hade han haft mer tid hade han haft möjlighet att göra det långt mer besvärligare för Jonny än vad som skedde i partiet igår. Synd då det var en mycket intressant, spännande och dynamisk ställning som inte räckte att ha endast några minuter till sitt förfogande.
 
Ämnet tidsnöd är mycket intressant. Det pratades också om detta under sändningen från Paris förra helgen. Jag fick veta att Alexander Grischuk alltid hamnar i tidsnöd vilket också bevisades i sändningen.  Det menades att det var något psykologiskt och han helt enkelt var tvungen att hitta det perfekta draget.  Kan ligga något i det. Kan vara som i resten av livet att ibland måste man släppa taget helt enkelt.  Allt kan inte vara perfekt även om man vill det.
 
Tidsnöd är helt klart ett ämne att fundera vidare på..
 
Jung fortsätter att imponera på mig även om han hade det svårt mot Erik Blomqvist så försvarade han sig väl. Dock fick jag en känsla att Erik hela tiden visste att han hade vinst och jag tror det är väldigt svårt att hålla en sådan ställning.  Ändå bra kämpat och blir intressant att följa Jung i resten av turneringen. Erik förlorade på tid i en ställning som antagligen var vunnen för honom. En mycket oväntad dålig start för Erik och en fantastisk start för vår unga debutant!
 
Hans Tikkanen imponerade också mig då han i ett långt parti pressade Jonathan Westerberg. Jonathan som också försvarade sig väl tycker jag dock var värd ett bättre öde än att behöva förlora men springarslutspel är både intressant och svåra.  Svåra därför de är precis som bondeslutspel och ibland ingen väg tillbaka då en springares framfart är begränsad när det gäller att stoppa en bonde.  Alla har väl hört uttrycket att en kantbonde är springarens värsta fiende.
 
I ställningen nedan har precis springarslutspelet uppkommit efter dambyte. 
 
Jonathan som svart drog 49- .Ke7 ? Ett drag som förlorar då vit följde upp med Kh4 och vann bönderna på hlinjerna och gbonden blev för stark.  Frågan är varför det i mitt tycke mer naturliga 49.- Kg6 valdes. En tänkbar fortsättning är 50. Sa3 Sxb4
51. Sc2 ( Trixigt men svart slår naturligtvis inte. ) Sc6 och jag har väldigt svårt att se hur vit kan vinna här utan det ser ut som remi.
 
Även i detta parti var det tidsnöd och jag vill ge en eloge till Hans Tikkanen som vann detta parti med hela tiden sämre tid men konstant valde att fortsätta att pressa.
 
Idag blir det lite avbrott från schack för ett besök på Ikea. Sedan dags för sändning igen senare och att följa rond 3.
0 kommentarer