Rilton börjar dra ihop sig

 
 
Både när jag spelar själv och när jag inte spelar slås jag av hur fort en turnering går. Hade tänkt ta en tur till spellokalen som idag men eftersom jag både jobbar och är lite förkyld får jag vara på hemmaplan. Vad gör det när det är utmärkta sändningar. Igår var det dessutom många spännande partier och jag får en känsla av att Rilton håller högre nivå detta år än tidigare.
 
En del remipartier avslutades med evig schack vilket alltid är ett trevligt inslag. Dock kanske inte för en motståndare med materiellt överläge. Så var det emellertid inte i partiet mellan Nihal Sarin och Sakisiran utan ett mycket jämnt parti där den sistnämnda forcerade fram eviga schackar på h-linjen. Som Ulf Andersson brukar säga en positionell remi och ett bra resultat av lilla Nihal.
 
Det gick sämre för Nihals landsman och kamrat nämligen 12-åriga Praggnanandhaa som förlorade igår. Pragg som han kallas för av sina fans i Chess24 fick många upprörda kommentarer igår då han hade en lovande ställning men hamnade i tidsnöd. " När ska han lära sig att man inte blir stormästare om man inte håller reda på tiden". Var ett exempel. Inte så lätt som vi alla vet, stormästare eller icke stormästare. Tiden har en tendens att ticka iväg. Förstår att alla vill se honom bli den yngsta stormästaren någonsin men han är ju samtidigt bara 12 år. Hoppas inte detta pressar honom för mycket för kommande turneringar.
 
Viktigt att få vara barn och schack kräver mycket och han är ju helt klart en spelare som kommer att sig till världsnivå. Jag är mycket imponerad av både honom och Nihal.
 
Bland våra svenska spelare har Tiger spelat bra och kreativt men igår förlorade han lite snöpligt mot Alexseenko. Jag kollade på partiet och med tanke på att Tiger pressa länge trodde jag nog det skulle sluta med remi då fördelen inte var så stor trots allt. Tittade bort ett ögonblick i tidsnöden och på några sekunder var hela ställningen massakerad
 
 
 
 
 
I tidsnöden har Tiger precis spelat 26. Tb4? Det följde direkt 26. - Sxd3! En mycket snygg taktisk finess där allting stämmer. Tiger gav upp direkt. Harry Schüssler i Riltonstudion var förvånad över detta och trodde att kanske Tiger var i chock. Svaret är nog så enkelt att en till bonde på f2 kommer att falla forcerat och finns inget motspel för vit.  Var nog bättre beslut att samla krafter till nästa rond.
 
Spänningen fortsätter och efter denna rond kan vi nog se vem som kommer att vinna Rilton. Blir extra roligt med sändingen då vi för första gången i Sverige har Fiona Steil-Antoni som kommentator. Har en känsla att det kommer att bli mycket bra och kul  att hon vill komma hit.
0 kommentarer