Reflektioner efter Rilton

Rilton är över och vilken schackfest det har varit! Vilket fantastiskt arbete av arrangörerna och jag hoppas och kan inte tänka mig att spelarna har haft något att klaga på.
 
Det blev lite överraskande en ensam vinnare av Rilton och hårda kamppartier vilket är ovanligt i den sista ronden. Är det Sofiaregeln som gör detta tro? För min egen del tycker jag det är bra när man spelar ut för fullt även om det naturligtvis är hårt att vara så nära segern som Johan Salomon var. Dock är schackets värld på det sättet men det var en märklig känsla att se norrmannens ställning rasa som ett korthus.
 
Från Sveriges sida hade vi naturligtvis önskat oss fler av våra landsmän i toppen men många av våra stormästare var förvånansvärt bleka och fick inte till det riktigt. Ibland hänger en turnering på några viktiga nyckelpartier och vilken start man får. En dålig start kan avgöra en hel turnering.  Det var ändå många av våra svenska spelare som höll sig väl  framme i toppen.
 
Skulle jag vara en del av Sveriges Schackförbund skulle jag nog tänka till lite när jag ser slutresultatet och kanske behöver vi satsa ännu mer på våra juniorer med coachning och liknande. Schackfyran är en sak men vad kommer sedan..
 
Nihal Sarin från Indien berättade i en intervju att han har egen coach. Nu är visserligen något av ett underbarn och ingen slump att han placerade sig högt i prislistan men visst bör vi tänka till i Sverige och verkligen ta hand om våra lovande juniorer på bästa sätt. Det är verkligen en bra sak att de kan erbjudas bra motstånd i Rilton och här vill jag nämna Milton Pantzar som gjorde en bra bedrift att slå Nihal Sarin i första ronden.
 
Tråkigt också med så få kvinnor i tävlingen och önskar det kunde förändras till kommande år. Säkert många som precis som jag jobbade och andra ville kanske ta det lugnt. Jag vet ett år för längesedan när man gjorde en rejäl satsning på att få med kvinnliga spelare och då var vi också många. Jag är lite osäker vilket år det var men kan vara så långt tillbaka som 1999 men det gav helt klart resultat det året. Förvånar mig mycket att man gör så lite satsningar på det kvinnliga schacket med tanke på att är en grupp i klar minoritet !
 
En annan sak som också gjordes förr i tiden är att IM spelare fick ett litet arvode för att locka dessa. Ingen dum tanke alls och vi saknade många svenska IMspelare i årets turnering och även som tidigare år.
 
Som sagt, schackfesten är över och det känns verkligen som Rilton har varit ovanligt starkt och vilka intressanta partier. Jag är glad att sändningarna finns kvar och även att partierna är lättåtkomliga för att kunna se på igen. Fanns t.ex ett roligt parti där en av spelarna hade två damer på brädet och hur ofta ser man det i en turnering.. Dessutom vann inte den spelaren vilket kanske är ännu mer ovanligt i sådana situationer..
1 kommentar
Ingemar

Hej!
Vilken bra blogg du har!
Tycker det skulle vara jätteroligt om fler kvinnor tog chansen att spela i Rilton Cup. Det är en finfin normturnering för kvinnor.
Mai Narva, Estland, tog WGM-norm efter segrar mot bl a IM Furhoff och IM Ziegler. Unga Mai Narva (född 1999) höjde ratingen från 2211 till 2322!
Och både 21-åriga Anastasia Sazonova, Ryssland och Giang Nguyen, Australien, tog WIM-normer.
3 kvinnor tog alltså normer i Rilton Cup, och lika många män tog IM-normer.
I cupen fanns 11 spelare med kvinnliga titlar: 3 WGM, 2 WIM och 6 WFM. Av dessa elva ökade tio (!) sin rating i Rilton Cup.
Tyvärr blir det framöver svårt att locka 2700-stormästare samt världseliten bland kvinnor då blixt-VM avgörs i Saudiarabien 26-30 december både 2018 och 2019.

Svar: Hej Ingemar,
Tack och vad roligt att höra om min blogg. Tack också för att du lyfter fram dessa kvinnliga prestationer. Du har helt rätt och viktigt att inte glömma bort. Tror Rilton kommer bara att bli bättre och bättre när det gäller möjligheter att ta normer och mycket bra. Skulle gärna se fler av våra egna svenska kvinnliga spelare nästa gång. Det som var roligt var att Anna Cramling tog 6.5 poäng och klarade sig bra i Rilton Elo som är en stark turnering.
Susanna Berg Laachiri