Idag gick det troll i schacket på nätet

Jag tycker om att börja dagen med att  på morgonen med att spela ett kvartsparti på Chess24 eftersom det är då jag är som piggast. Denna morgon blev jag dock helt överkörd. Ingen bra början på dagen men jag hade mig själv att skylla som förbisåg ett viktigt drag.
 
Däremot var det som  helt förgjort vinna ett parti på kvällen efter jobbet. Spelade ingen roll hur bra jag stod kändes det som. Märkligt och jag märker att jag måste spela snabbare samt att jag har svårighet med vissa ställningar. Kapplöpningar med bönder och dubbla tornslutspel. Lägg där till ont om tid så är jag nog inte den enda som har svårigheter. Jag ville så gärna vinna sista partiet men hastigt och lustigt hade jag en helt förlorad ställning men min motståndare hade också tidsnöd.  Jag visar ställningen för jag tycker det är så intressant att ingen av såg det vinnande draget.
 
Här är ställningen där jag har vit  och det är som sagt helt slut. 
 
 
 
Min motståndare gör inte det enkla att slå på b6 med tornet utan istället schack på e3. Här får jag en otrolig synvilla och tror att jag vinner efter Kf4. Precis som det kan vara i riktiga partier. Hjärtat bankar och man tror att man har klarat sig och ser inget drag för motståndaren innan draget kommer med obönhörlig skärpa och man förstår ingenting att man inte sett det tidigare..
 
Min motståndare spelade Tb3 vilket inte var så lyckat med matt på g5 som följd. Ganska lustig ställning. Det roliga var som sagt att ingen av oss såg hur han skulle gardera matten. Nämligen det enkla Te5. Undrar varför det är lätt att glömma ett sådant drag och är det för att tornet står lite " inklämt". Bra att ta med sig för framtiden att ha förståelse för tornets potential.
 
Jag hade ett meddelande från motståndaren när partiet var slut. " You had luck". Vad ska man säga än att hålla med.. Det kom också ett hahahah vilket jag också håller med om. Lite roligt var det faktiskt.
 
Nu ska jag inte spela mer ikväll och imorgon ska jag kolla på några schackvideos men inte bestämt ännu vad det blir.
0 kommentarer