Viktigt att ta lärdom

Det börjar kännas lite bättre för mig nu. Inte bara schackmässigt utan att jag inte är lika trött längre.
 
Inser också att jag ska använda mig av chess24 på ett mer varierat sätt. Jag tror inte på att bli bättre i schack genom att bara spela utan man måste få idéer av andra och lära sig av bra spelare. Speciellt i dagens moderna värld då utbudet är så fantastiskt.
 
Ikväll har jag spelat några kvartspartier på internet och fick möta en ovanlig variant i fyrspringarspel som vit. Jag har faktiskt sett den förut när jag spelade i Spanien i somras och  vann då  utan problem. 
 
Det är  1.e4 e5 2. Sf3 Sc6 3. Sc3 Sf6 4.d4 exd4 5. Sd4 Se4 ! ?
 
Första gången jag såg varianten blev jag minst sagt förvånad och trodde nästan att motståndaren hade offrat pjäs. Dock började jag räkna på det och insåg att det är ett skenoffer. Jag började räkna mer och förvåningen utbyttes till förvirring då jag insåg att svart vinner en bonde. Så enkelt kan det inte vara och det stämmer ju.  Vid närmare inblick så blir det lika material men känns som vit får bekvämare spel.
 
Jag spelade ett väldigt spännande parti ikväll med tidsnödsduell som slutade med remi genom evig schack. Efteråt kollade jag på databasen på Chess24. Faktiskt första gången jag gör det och jag spelade igenom ett intressant parti där Igor Rausis spelade vit och vann. Han fick upp ett fördelaktigt tornslutspel och spelade lärorikt. Ska studera mer liknande partier och tror att blir ett bra sätt att träna upp min förståelse.
 
En kväll går fort när man kollar på schack och nu avslutar jag onsdagkvällen med min serie på Netflix. The Americans säsong 5.En riktigt spännande serie!  Än så länge har jag inte sett något schackinslag i serien men det kommer säkert. 
0 kommentarer