Västgöta Open rond 1

Då var det full fart i en schackturnering och jag måste ge en eloge till det fina arrangemanget och härligt att spela i så fin spellokal. Allt har också löpt väldigt smidigt med lottning och det enda jag kan påpeka är att en timmes lunchpaus är lite för kort när alla schackspelare köar för att äta.
 
Åt en riktigt fin frukost imorse och lyckades undvika de frestande wienerbröden med tanke min nya kosthållning. Hade ett trevligt samtal med Siv Bengtsson som det var längesedan jag träffade.
 
I första ronden fick jag möta Lars Madebrink som vit.  En stark spelare som jag tror jag aldrig har mött förut.  Nu får du det tufft sade Thomas Ernst till mig innan partiet. Det fick jag också men ibland är stormar till för att ridas ut. I ömsesidigt kungsangrepp hamnade vi i ställningen nedan och det slutade med att Madebrink tog ut remischackar. Man kan knappast prata om stenremi då det är en laddad ställning men faktum är att det är svårt att vinna både för vit och svart. 
 
 
 
Ett intressant parti som jag känner mig nöjd med. Schack är kamp!
 
 
2 kommentarer
Mathias

Hej. Vill tacka för en bra blogg. Du skriver underhållande och intressant, hoppas bloggen finns kvar länge! Skulle gärna höra någon anekdot i framtiden, om du har nån, från nåt möte med kända spelare som cramling eller Ulf Andersson. Intresserad av duktiga spelares personligheter. :)

Mvh Mathias i Oskarshamn

Svar: Hej Mathias, stort tack för så trevliga ord om min blogg och det gör mig glad. Jag kommer att fortsätta blogga och tycker det är roligt. Det hjälper mig att få perspektiv på schacket och att hålla igång med min egen schackträning. Vet inte om jag har några anekdoter på rak arm men det dyker kanske upp. Eftersom du är intresserad av personligheter undrar jag om det är någon speciell känd schackspelare du tilltalas av ? Hälsningar Susanna
Susanna Berg Laachiri

Mathias

Nej, ingen speciell spelare jag tänker på. Men Ulf Andersson är min far fascinerad av. Han känns extremt ödmjuk. Men de flesta spelarna på högre nivåer är ödmjuka tänker jag, annars skulle kanske deras utveckling försvåras, för om man inte är självkritisk så begränsar man sig(?).
En gång träffade jag på Ulf. Vi pratade. Men istället för att prata om sig var han mer nyfiken på den lilla schackklubb jag spelade för och på mitt schack. Han kändes genuin.

Hector spelar ju friskt schack, men verkar ha en lugn personlighet utanför brädet. En del hävdar att personligheten speglar spelstilen, men gör det verkligen det?

Tack för ditt svar för övrigt :)

Svar: Tack själv för ditt svar och håller med dig om Ulf Andersson.Han är genuin och också en stor konstnär inom schack samt har förmågan att ge positiv energi. Intressant kommentar om ödmjukhet och jag tror att det är så och inte bara inom schack och kanske man kan lägga till ordet självinsikt istället för självkritisk. Jag tror inte riktigt personligheten speglar spelstilen men det är en mycket tänkvärd kommentar.
Susanna Berg Laachiri