Känner mig rädd för mitt eget schack just nu

Känner mig ovanligt modfälld just ikväll efter en ganska tuff period schackmässigt. Jag får inte till mitt eget spel helt enkelt och det låser sig.  Idag var ett skräckexempel. Jag kom visserligen lite trångt som vit  men hade absolut resurser att försvara mig och stod inte så dåligt som jag trodde. I ställningen nedan har svart precis spelat h4 och med bara några minuter kvar grips jag av panik och gör det desperata draget Sf1 och tillåter svart luckra upp min ställning och vinna med h3.
 
Varför jag inte själv spelar h3 är en gåta för mig. Visst är det obehagligt att stå på matt men springaren kan ohotad försvara på f1. Visst jag står passivt men jag kan kämpa som Ulf Andersson brukar säga..
 
Verkligen tråkigt och jag börjar som sagt känna mig rädd för mitt eget schack. Behöver kanske en kurs i mental träning för att tro mer på mig själv.  Jag vet faktiskt inte och känns lite tungt just nu.
 
En glädjande sak är dock att vi vann matchen stort och därmed är vi klara för serieseger. Härligt! Grattis till hela laget och vi har verkligen kämpat allihopa så det känns roligt. 
 
Vi fick också spela idag hos trevliga klubben Pyramiden i deras trivsamma lokaler på Skånegatan. Bifogar en bild.
 
 
 
2 kommentarer
Linn

Åh vad jag känner med dig . För det är likadant för mig, jag är nere i en svacka när det gäller schacken. Spelar så otroligt dåligt i mina partier och mitt självförtroende är nere, just nu. Men jag hoppas på att det vänder snart 😊

Svar: Tack snälla Linn och då vet du hur jag känner mig. Jag hoppas att det vänder både för dig och mig. :-) Har tränat lite schack ikväll och det känns bra.
Susanna Berg Laachiri

Erik

Susanna du är en duktig klubbspelare. Du har kanske bara en riskabel spelstil?
Du spelar kanske ibland för hårt i ställningarna? Så spelstilen kanske är lite krävande men du lär dig ändå mycket av partierna.
Schackspelare med aggressiv spelstil brukar kunna ha lite Berg och dalbana med formen också. Nu senast så spelade du ett allsvenskt parti och då är det mycket mera nerver än vanligt. Kanske att just i Allsvenska partier att man ska spela mera lugnare spel?

Svar: Tack Erik men det roliga är att jag har väl aldrig spelat så passivt som jag gjorde i senaste partiet. Gjorde det väldigt lätt för min motståndare och jag som vill ha mina pjäser aktiva. Tror att jag behöver fokusera och få upp mitt självförtroende. Ikväll har jag tränat taktik på chess24 vilket jag inte gjort på ett tag och och det känns roligt.
Susanna Berg Laachiri