Änglavakt i spännande parti

Det var en vacker vinterdag i morse och jag småsprang lite till pendeltåget på en tom gångväg.  Vem springer till ett pendeltåg en söndagförmiddag om inte en hängiven schackspelare.
 
En spännande match väntade dessutom som vi hoppades kunna vinna och fortfarande leda serien. Jag hade förberett mig igår mot en del skarpa varianter mot e4 men min motståndare spelade d4. Spelet tog ganska snabbt en intressant vändning och jag offrade en bonde för att kunna stänga in hans dam men jag gjorde ett litet räknefel.
 
Dock kände jag hela tiden att jag var rätt ute och det var jag  också för på hemvägen när jag som vanligt funderade på partiet såg jag vinstidén.
 
 
Här har min motståndare precis slagit på b7 och jag kände mig fyndig när jag spelade 15. - Dd6 men det fanns svarsdraget 16. Sa4 som räddar vit. Istället ska jag spela 15.- Tb8 16. Da7 Ta8 17. Db7 och nu Dd6 ! Då finns ingen räddning utan vit måste offra damen.
 
Jag förbrukade mycket tid och kom sedan sämre i en lika ställning men kämpade tappert. Dock undrade jag om det skulle hjälpa i nedan ställning.
 
 
Här spelade vit snabbt 46 g6. Hmm, hela ställningen rasar samman och måste erkänna att jag inte förstod riktigt idén med Tf6. Nu var det glasklart.. Kände förlustkänsla men ibland finns det resurser i ställningen och jag hade änglavakt i detta läge 46- Td2. MIn motståndare spelade Kf1 och bjöd remi. Naturligtvis tog jag!
 
Fick en känsla att han trodde det var evig schack men han kan gå emellan med tornet. Han får bonde mer men troligvis remi och ganska urvattnad ställning. Härligt att rädda en halva och vi vann matchen.
 
Riktigt roligt  verkligen och vi leder serien! Kändes också bra att jag hade rätt att det fanns en damvinst i ställningen.
2 kommentarer
Lasse S

Hej Susanne!

Det är alltid lika trevligt att läsa dina blogg-inlägg!

Svar: Hej Lasse, tack och vad roligt att höra. :-) Denna helg har jag kollat på partier och sändningen från Växjö och mycket spännande och intressant. Såg vad trevligt du skrev på Schacksnack om Pias framgång samt att det gick så bra för Anna och Juan. Mycket roligt och jag är imponerad av Pias bedrift att vinna turneringen ensam!
Susanna Berg Laachiri

Lasse S

Ja. En fantastisk prestation! Det behövs att man rör om i "herr-grytan" i svenskt schack :)
Tycker också att Anna:s prestation var jätterolig! Det behövs verkligen fler mycket duktiga tjejer i svenskt schack!

Svar: Håller helt med och verkligen roligt.Hoppas det kan inspirera vilket jag är övertygad om.
Susanna Berg Laachiri