Höstturneringen rond 5 eller vad hände egentligen

Jag hade ett uppskjutet parti mot Ted Gemzell från rond 5 i höstturneringen och det partiet spelade vi en torsdag eftermiddag 6 december.  Lite annorlunda att spela en eftermiddag men som Ted mycket riktigt påpekade är det en fördel att vara pigg.  
 
Vi var inte helt ensamma i Schacksalongerna utan Seniorschacket hade avslutning och Bengt Hammar visade några partier vid demonstrationsbrädet i rummet inill.  Trevlig schacklig atmosfär med andra ord. 
 
Partiet började bra då jag fick en stor fördel i öppningen som svart  men slutade med att jag förlorade.  Vad hände egenligen frågade min motspelare efter partiet. Jag sade samma sak och kände mig lika frågande.  Efter att ha tappat min fördel kände jag när jag gick ned i tornslutspelet att jag kommer aldrig att förlora. Tvärtom att alltid spela med remi i bakfickan.Det visade sig vara en önskedröm. Det  blev det inte alls och nedan är en viktig nyckelställning. 
 
Här spelade jag 26 -Kd6 vilket inte alls är bra utan 26 - Kd7 är det rätta draget. Jag tänkte slentrianmässigt att kungen skulle vara aktiv men här är det viktigt att hindra att tornet kommer ned på sista raden.  Jag följer upp med g5 för att bort aktivet för tornet och sedan b6 och Kc6 och nu ligger remin  tryggt placerad i bakfickan.  Så blev det inte i partiet  men jag fick faktiskt en chans till som jag inte tog i ställningen nedan.
 
 
Här ser jag också något väldigt intressant psykologiskt  hos mig själv som jag måste ge akt på och förändra för framtiden. Jag såg naturligtvis 47 - Tf2 men det kändes för oklart och svårt att räkna på alla varianterna.  Dock är det remi för h-bonden blir en viktig komponent för svart och en maktfaktor i ställningen.   Det intressanta är ju också varför jag inte provade. Vad har jag att välja på ?  Chansa eller att bli långsamt sönderpressad.. Jag är för rädd ibland helt enkelt och viktigt att se alternativen klart för sig.  Nu blev jag  mycket riktigt sönderpressad och i slutställningen nedan gav jag upp. Här kan man tala om chanslös. 
 
Hur som helst ett mycket dynamiskt och spännande parti!  Väldigt lärorikt dessutom. 
0 kommentarer