Schack och vindruvor

Jag var som sagt osäker om det skulle bli någon turnering för mig i Spanien denna gång då det verkade väldigt svårt at ta sig till den lilla byn Iznate. Som genom ett under fick jag dock kontakt med en person från Malaga Schackförbund. Jag frågade på engelska och fick svar på spanska och otroligt nog  lyckades vi komma överens om att jag skulle bli hämtad på söndag morgon.

 

Kan säga att jag till och med på morgonen när jag stod på gatan tvivlade då det verkade för bra för att vara sant men bilen dök upp. Fantastiskt fint gjort och en eloge till Malaga schackförbund.  Jag minns min turnering i Danmark 2012, en sluten damturnering och ingen kunde bemöda sig att ta emot oss som kom utomlands ifrån. Svårt att hitta och vi fick kämpa för att komma från flygplatsen dit vi skulle.  Nog om detta och och låt oss fokusera på positiva spiraler och tänka på hur viktigt det är att vi schackspelare tar hand om varandra och hjälper varandra när man är på resande fot.

Verkligen märklig känsla att komma upp på slingrande bergsvägar och fullt av vindruvsodlingar. Vacker natur verkligen!

 Det visade sig att Iznate är känt för sina vindruvor och speciellt den goda Moscatel  druvan som man även gör vin av.  Det bjöds friskt av dessa druvor till turneringen och spelarna tog klase på klase mellan ronderna. Frukt i Spanien är fantastiskt – jag äter melon varje dag - och så även dessa druvor. Vi köpte faktiskt ett sådant vin ett år men jag gav bort det till en kollega som hjälpte mig på jobbet. Fick höra att det var väldigt gott och någon gång ska jag prova själv..
 

Turneringarna i Spanien är väldigt välordnade och detta är min tredje turnering och jag har spelat varje sommar. Riktigt roligt och jag börjar känna igen en del ansikten. Fick en fråga från en läsare, Mathias, vad som skiljer en veckoslutsturnering från Sverige och det är inte så mycket.  Schack är sig likt världen runt.  Samma dynamik när det gäller tävlingsmomentet och samma önskan att vinna och finna svaret i analyserna efteråt. Kanske en aning mer högljutt och mer skratt i spanska tävlingar.

 

Domarna är fantastiska och det har jag alltid upplevt när jag spelat i Spanien.  Två gånger så flyttade min motståndare en annan pjäs än kungen när de var schack. Jag protesterade – på svenska i lite stressat tillstånd pga tidsnöd -  och domarna var där direkt.

Jag spelade många intressanta partier men hann inte fördjupa mig på slutet pga tidsnöd.  Tio minuter är inte min starka sida och tiden tickar iväg.  Jag fick börja med tre av tre och spelade en gång på andra bordet i turneringen och det kändes kul.

Jag tog 4 poäng av sju och är nöjd med det. Fick möta en lovande kvinnlig spansk junior, Quintana Perez Maider och hon spelade verkligen bra. Det blev ett vilt parti där vi båda offrade men tills drog jag längsta strået där allt mynnade ut i ett damslutspel där jag hade en fribonde jag bekvämt kunde lotsa ned i dam.  Hon kommer nog att låta tala om sig i framtiden. 

 

Det partiet var också avgörande för att jag kunde vinna pris som bästa dam. Jag vann 50 euro och fick en pokal  trevligt nog.

 

Jag fick också en inbjudan av ordföranden för en spansk schackklubb att besöka klubben.  Den ligger inte så långt härifrån där vi bor och hoppas jag  kan göra det innan vi åker hem. 

3 kommentarer
Sune

Wow.... stort grattis!! :-)

Svar: Tack Sune! Riktigt roligt och jag delar med mig av vinsten så idag bjuder jag min man på lunch. :-)
Susanna Berg Laachiri

Erik

Hej Susanna!
Mycket trevlig läsning och stort grattis till priset.
Vad trevligt att du har lärt känna den Spanska schack klubben också.

Svar: Hej Erik, Stort tack och vad roligt att höra! Verkligen annorlunda att få spela schack i en liten by i bergen omgiven av vindruvor.. Annars är det mest melon som gäller för mig här i Spanien. :-) Hoppas som sagt att jag hinner besöka den spanska schackklubben innan jag åker hem.
Susanna Berg Laachiri

Sune

Det var dessutom väldigt vackra bilder från Iznate! :-)

Svar: Vad roligt att höra och det ska jag vidarbefordra till min man. :-)
Susanna Berg Laachiri