Mina två träningsböcker

Jag tror på att dokumentera för att nå en förändring.  Innan jag kom igång träning på Friskis efter att ha helt tappat min motion lade jag ut ett foto av mina nyinköpta träningskläder på Facebook med titeln Första steget.  Det gjorde att jag kom igång och jag gör nu samma sak med de böcker jag ska använda för min schackträning.
 
Kändes verkligen ovant att lyfta fram schackbrädet till bordet och röra pjäserna. Märkligt att det kan vara så. Kändes riktigt bra att bläddra i en bok och samtidigt fundera på ställningen.
 
De två böcker jag har valt är  Petrosian,move by move av Thomas Engqvist och The open games with black av Martin Lokander.  Intressanta böcker som kommer att passa bra för mig.   Som en extra finess har jag författarnas autografer i båda böckerna.
 
Jag har startat idag och eftersom jag ofta är trött på kvällen när jag jobbat kommer jag ha konceptet lite varje dag. Märker redan nu vad nyttigt det är för att  gå igenom mittspelsställningar på ett djupare sätt.
 
Känns kul och inspirerade och bra att variera mitt spel på Chess24.  Apropå Chess24 var det problem på siten i söndags och vilket liv det blev i lobbyn på chatten.  Man märker hur många som spelar på internet och visst är det roligt. Tur för mig dock att det finns de som vill spela lite längre partier.  Tycker mina kvartspartier är väldigt spännande och intressanta. Skulle kännas väldigt tomt om jag inte hade möjlighet att spela på Chess24 även om partier i verkliga livet självklart är det allra roligaste.
 
 
 
 
0 kommentarer