Känslan att hålla en schackbok i handen

Idag kom det till min stora besvikelse ingen morgontidning och jag tycker det är en fin stund på helgerna att kunna läsa tidningen i lugn och ro till frukosten.  Jag skrev ett argt mail till svd men det visade sig senare att det var min man som gömt undan tidningen av misstag. Jag fick skälla på honom istället och ska skriva en rättelse till svd och be om ursäkt för ingen skugga ska falla på tidningsbudet.
 
När jag trodde att det inte fanns någon tidning läste jag den som pdf på datorn. Bra men inte alls på samma sätt.
 
Saknar känslan av att kunna prassla med en tidning. Det är en sensuell och levande känsla. Det gjorde att jag började tänka på min egen schackträning.Hur ofta bläddrar jag egentligen i en bok?  Det är inte ofta. Det fanns en tid då jag t.om hade en bok med kombinationer som jag löste innan jag somnade.  Sov gott sedan hela natten och ett bra sätt egentligen om man har svårt att somna in.
 
Jag ser mycket på schack och spelar mycket på Chess24 men jag ska utöka min schackträning och känns bra att jag har bestämt mig för det.  Från och med imorgon ska jag lägga till två böcker och göra lite i den varje dag. Spelar ingen roll om det är lite för jag ska få in den vanan !
 
Daniel King rekommenderar att träna schack med ett bräde och det ligger kanske något i det istället för att se på en skärm. Tankeväckande.
 
För övrigt har jag haft en lugn och trevlig påskdag jag är mycket nöjd med. Extra lyx att få vara ledig imorgon också.
0 kommentarer