Funderingar efter Finansschacket

Imorse var jag tidigt ute på stan och på plats på Oscarsteatern redan 7.30 på en powerfrukost anordnad av Unionen.  Föreläsare var Michael Kröger och en mycket bra och inspirerande föreläsning. Kände mig glad och harmonisk när jag åkte därifrån och vilket förmån det är att få gå på sådant.  En bra start på dagen!
 
Det intressanta var att han talade om att ge bara för att ge. Helt osjälviskt utan att förvänta sig att få något tillbaka. Hur ofta gör vi det egentligen och det är en vacker tanke. Märkligt nog var just detta, att ge för att ge, en kommentar på mitt blogginlägg för några dagar sedan om Finansschacket från läsaren Sune. Tankeväckande och något att ta till sig i livet i stort.
 
Apropå Finansschacket har jag tänkt på vilka fina förhållanden det var och vilken känsla att få äta en god lunch i lugn och ro när man spelar en schacktävling. Alltför mycket stress i många schacktävlingar och varför ska man inte kunna få en välbehövlig paus.  Hjärnan behöver paus helt enkelt och borde vara en självklarhet när man spelar en schackturnering.  Ibland tror jag helt enkelt att vi schackspelare är så fascinerade av schack och tycker det är så roligt att vi finner oss i saker andra människor skulle slå ifrån sig direkt.
 
Kom hem sent ikväll efter arbetsdagen och spelade ett parti på Chess24 men kände att jag var för trött. Kände på mig också att jag missade matt i några drag i partiet och mycket riktigt. Datorn räknade snabbt och obevekligt fram de exakta dragen.  Jag är ingen dator utan bara en lite trött människa just nu och valde istället att ta ut remischackar.
 
Fredag imorgon och helgen väntar.  Jag ska ta en sväng till Uppsala och spela med i en snabbschacksturnering på söndag och det ser jag fram emot.
1 kommentar
Erik

Lycka till i tävlingen.

Svar: Tack Erik!
Susanna Berg Laachiri