Fint tidsdokument om matchen mellan Ulf Andersson och Bent Larsen

Det finns en tavla i mitt hem som hänger i vardagsrummet över bordet med schackbrädet.
 
Det är ett collage som min mamma gjorde när hon var och såg på matchen mellan Ulf Andersson och Bent Larsen.
 
Det är så längesedan som1975 och matchen hölls i Kulturhuset och Stockholm. Läser i arkivet för TFS-vilken skattsamling det är- och citerar från Alexander Hildebrandts inledning.
 
" En schackmatch har spelats i Stockholm . Kanske den märkligaste som någonsin har ägt runt i vårt land. En match som i två veckor höll alla Sveriges schackdyrkare i spänning Här är det enbart inte Nordens bästa schackspelare som möttes. Inte bara två stormästare i världstopp. Här möttes framför allt två spelstilar. Den offensiva och den defensiva. Här möttes också två individer. Den segervane och självsäkre världsmannen Larsen och den blyge och tillbakadragne men lugna och ack så orädda Ulf Andersson. Och se det blev en match det! "
 
Vilka målande ord och tänk matchen pågick i två veckor med fullt av andäktig publik i hörsalen varje kväll. Kom t.om 200 personer till förmiddagens avbrottspartier. På den tiden gick partierna till avbrott efter fem timmar. Ulf Andersson vann matchen med 5 1/2 - 2/1/2. Noterbart är att endast ett parti slutade remi! I första partiet där Ulf Andersson var svårt pressad av både klockan och ställning men lyckades försvara sig.
 
Otroligt tids- och schackdokument som sagt med detta collage samtidigt som det har en annan betydelse för mig. Min mamma var där på eget bevåg och såg matchen trots att hon inte kunde schack men tyckte det var så roligt att jag spelade vilket gjorde henne intresserad. Hon fick även autograf av de båda stormästarna. Jag önskar att jag hade frågat mer vad hon tyckte om schackföreställningen.
 
Ibland är man för ung och frågorna kommer först när man blir äldre.
 
 
0 kommentarer