En perfekt söndag

Dags igen för Allsvenskan denna söndag. Min uppladdning bestod i att jag såg en film om Saltkråkan på SFkanalen i morse. Lagom kravlöst att se denna idyll där så mycket barndomsnostalgi väcks till liv.
 
Bortamatch mot Järfälla SS men hemmamatch för min del eftersom jag bor i Jakobsberg. Hade varit förutseende att kolla var spellokalen låg redan igår eftersom jag aldrig varit där tidigare. Alltid skönt att sondera terrängen i förväg och faktiskt lite svårt att hitta dit. Skönt att fixa sådant för det räcker mer än väl att ha sitt parti att fundera på.
 
Vi vann matchen roligt nog och jag spelade ett intressant parti och mittspelet behöver analyseras närmare. Kände att jag hade fördel att jag har spelat liknande ställningar tidigare då det är en öppning jag känner väl.
 
Fick lite tidsnöd vilket gjorde att jag missade en väldigt enkel vinst. Jag såg en vinstvariant och nöjde mig med den men hade kunnat vinna i ett drag i princip. Här är scenariot då ställningen börjar spetsas till och min klocka ticka iväg.
 
 
Jag har precis spelat 31. b5 och svart svarade med att slå på b5 med bonden vilket är dåligt. Med 31 - h4 kan han kämpa mer men vit står bättre och lite mer lättspelat med de starka bönderna på damflygeln som tagit terräng.
 
Här spelade jag 32 c6 vilket är ett vinnande drag dock långt mer krångligt än det enkla 32 g4. På 32 Dg4 följer Tg3 och blir matt på g7 eller damförlust. Mycket trevligt och jag hade den idén i bakhuvudet när jag spelade Te3 som svar på h4 i drag 29. Intressant att jag inte såg det utan bara var inriktad på damflygeln. Nu gick det bra men helikopterseendet är något jag måste ta fasta på och jobba med.
 
Fick trevlig sällskap vägen hem med en spelare från motståndarklubben som berättade att han läste min blogg regelbundet. Alltid lika roligt med sådan feedback.
 
Klubben vann, jag fick gå hem med vinst i bagaget. Hemma blev det kaffe och hembakad hallonpaj. Helt enkelt en perfekt söndag !
2 kommentarer
Anonym

Bra spelat idag igen! En mycket skön och viktig vinst! 😀

Svar: Tack !
Susanna Berg Laachiri

Erik

Hej Susanna!
Stort grattis till vinsten.

Svar: Tack Erik och det var ett väldigt intressant parti även om jag missade ett snyggt vinstdrag men det var tidsnöd och jag vann ändå.
Susanna Berg Laachiri