Avstod från tävlingen denna helg

Jag var inställd sedan en så lång tid tillbaka att spela Hasselbacken då jag tycker det är så fina lokaler men kände att jag började tveka. Väldigt trött efter arbetsveckan plus att pendeltågen inte går denna helg. Det betydde att jag kanske skulle vara hemma vid tolvslaget på fredagkvällen och upp igen för att spela på lördagen. Jag orkar inte riktigt helt enkelt.
 
En annan sak som påverkar mig är få antalet kvinnliga deltagare. Lätt att bli lite ensam i turneringen. Det är trevligt att ha någon att äta lunch och småprata med. Det betyder mycket mer än vad man tror.  Jag är ju också van efter ett långt samboförhållande att aldrig åka ensam på schackturneringar.
 
Jag tvekade, lyssnade på mig själv och jag gjorde rätt.  Jag som tycker om schack så mycket har ändå fått fullt upp denna helg. Livesändningen har fungerat hur bra som helst och mycket spännande partier att följa. Jag har följt och imponerats av en del spelare.  T,ex Mikael Näslund som höll sig framme i toppen och Juan Bellon som fick spela ett långt parti mot Oscar von Bahr.  Så långt att frågan är om han hann att få lunch men i vilket fall som helst hindrade det honom inte att skapa en vacker mattbild i ronden efter. Starkt och det ledde också till en bra slutplacering.
 
Det blev ett spännande finalparti i sista ronden och heder till spelarna som bjöd publiken på ett spännande parti.  Jag hade gärna sett min klubbkamrat Martin Lokander som vinnare men det är bara att gratulera Philip Lindgren som spelade mycket bra i finalpartiet. Lite ont om tid men den bekväma ställningen hjälpte upp det hela.
 
Martin Lokander gjorde för övrigt en fantastisk insats med att slå tre stormästare på raken vilket var väldigt imponerande.
 
 
0 kommentarer