Snyggt spelat av Deniz Arman !

Denna lite gråmulna söndag blir det schackunderhållning från Kvibergspelen. Väldigt intressant att följa partierna live och återigen kan jag fråga mig hur man klarade sig förr i tiden men å andra sidan har ju schack den egenskapen att det alltid varit spännande.
 
Frågan är hur man kollar bäst på live partierna. Jag föredrar att kolla några stycken utvalda istället för att zappa planlöst som mellan tevekanaler. Det ger inte så mycket utan det är spännande att själv försöka sätta sig in i ställningen samt att vara med i tidsnödsdramatiken.
 
Så blev det i partiet mellan Deniz Arman och Hans Tikkanen där den förstnämnda tog en stormästarskap genom fint och beslutsamt spel. Att ställningen var komplicerad visar de faktum att båda spelarna nästan tänkt ut all sin tid i ett tidigt skede av partiet. Jag är inte säker men jag tror att Tikkanen började leva farligt när han spelade 10 - Sb4 men jag är inte helt säker. Skulle vara intressant att få svar på detta.
 
Ett annat parti jag följde var Ulf Wallgren mot Milton Pantzar. Jag fick se en variant i Ponziani jag aldrig sett förut och får ge en eloge till Milton för hans modiga spel. Det var ett tidigt pjäsoffer. Partiet slutade remi men jag tycker inte Milton fick ut så mycket och frågan var om det inte är förlust vid korrekt spel av motståndaren. Jag hittade inte så mycket på Chessbase och för att kolla mer slog jag upp den bok som fungerar som uppslagsbok för mig just nu. Nämligen Martin Lokanders bok the Open games with black. Den är så otroligt genomarbetad och mycket riktigt fanns denna variant med i avdelningen udda varianter. I diagramställningen spelades det cxb6 men Lokander förordrar 0-0 ! vilket innebär ett pjäsoffer till. Vilket fyrverkeri med dubbla pjäsoffer efter 11 drag!
0 kommentarer