Härligt att kunna leka när man spelar schack

Jobbigt tandläkarbesök igår men när bedövningen släppte och tankarna började klarna var jag redo att avsluta dagen med ett schackparti på Chess24.
 
Det blev ett ganska vilt parti och jag såg en så intressant idé att offra två torn. Skulle det fungera eller var det för vansinnigt. Motståndaren låg efter i utvecklingen men det fanns en risk att jag skulle kunna bli matt. Varför inte prova och det är det som är så roligt med schack på nätet. Här kan man ta fram sin lekfulla och modiga sida! 
 
Jag vann snyggt och fick tankarna till Morphys dubbla tornoffer jag beundrade när jag var barn.
Storhetsvansinne! Det försvann snabbt emellertid då jag kollade efteråt och offret var för bra för att vara sant. Det fanns en intressant försvarsidé som datorn visade. Lärorikt och visar hur viktigt det är att länka bort pjäser från försvarspelet. Dock, min motståndare såg det inte och jag vågade och vann.
0 kommentarer