Tråkigt bemötande angående damspalt i TFS

Som jag skrivit tidigare tycker jag att det är under all kritik att man har tog beslut att ta bort damspalten i TFS. Det visar hur lite man som schackförbund vill satsa på damschack när man inte ens kan låta en sådan sak finnas kvar. Vad ger det för signaler? Jag skulle tänka till ordentligt om jag satt i styrande ställning men nog om detta. Jag har bestämt mig för att lyfta en annan sak i denna blogg som jag tog väldigt illa vid mig av. Det har gått ett år sedan men olustkänslan finns kvar. Kom nämligen ett mail från Axel Smith om att man sökte någon som ville skriva för TFS efter Angie Fransson som valt att sluta. Hennes anledning till det var att hon saknade ämnen. Jag har mycket idéer och tror på en damspalt där man kan lyfta fram det kvinnliga schacket i Sverige med tanke på att vi är i minoritet. Jag anmälde mitt intresse men att jag var enbart intresserad om jag fick ha en egen spalt istället för att dela på flera. Tror inte på det konceptet. Min erfarenhet är som i så många andra sammanhang att folk är intresserade i början men sedan rinner det ut i sanden. Så blev det även i detta fall! Jag fick ett ganska konstigt och negativt svar. Det var så många som ville skriva. Kvinnliga spelare från hela Sverige hade hört av sig. Dessutom kvinnor som verkligen hade något att säga ! Den sista kommentaren tyckte jag klingade ganska illa och kunde gott ha besparats mig. Jag skulle få stå på väntelista och - eventuellt - få skriva 2018.. Hmm, mycket märkligt och med tanke på att jag är engagerad i damschack och aktiviteter bad jag att få adresser till alla dessa kvinnliga spelare som plötsligt dök upp. Inget svar. Det visade sig som sagt att allt rann ut i sanden och jag fick ett mail från Axel Smith där han skrev att ingen hade tid att skriva och man inte ville satsa på en damspalt men gärna länkade till min blogg vilket man gjorde i ett nummer. Jag tyckte det var trevligt men så här i efterhand inser jag att det bara var ett sätt att slippa ha en damspalt i tidningen. Om någon vill engagera sig ska man uppmuntra och det är min filosofi. Tycker faktiskt att jag fick ett ganska tråkigt svar i detta sammanhang som jag inte förtjänade. Jag har verkligen mycket att säga och därmed basta ! :-)
0 kommentarer