Recension av Tidskrift för schack

Alltid lika trevligt när tidningen dyker upp i brevlådan. Den här gången fick den komma med som reselektyr på planet till Spanien när jag åkte på semester några dagar. Flygresan går extra fort när man löser schackkombinationer.. Jag har både ris och ros i mina synpunkter och jag ska börja med det jag inte är riktigt förtjust i. Jag saknar tävlingsreferaten som det fanns mer av förr i tiden! Det är roligt och intressant när en spelare berättar om en tävling och visar intressanta höjdpunkter. Jag tycker också att frågeställningen om Pia Cramlings remi känns lite obefogad. Turneringen var ju år 2000...Här hade man kunnat lägga in något om en mer aktuell turnering. Vidare artikeln av Christer Niklasson med rubriken Fiktion möter fakta. Efter en sida kommer hänvisning till Sveriges Schackförbunds hemsida. Nej! Så gör man inte. Om jag läser en intressant artikel i min morgontidning vill jag inte fortsätta med den på webben. Dessutom finns det faktiskt människor som inte har tillgång till dator. En tidskrift är en tidskrift. Jag vet att man lägger ut mycket kommentarer och resultat på Schack.se och det är utmärkt och den sidan håller hög nivå. Man kanske kan tänka sig att lägga ut lite läsarfrågor även där för att inte ta för mycket plats i tidskriften. Jag saknar också damspalten som fanns förut. Mycket tråkigt att man inte vill satsa på sådant efter det fina resultatet för Sveriges damer i OS. Det förstår jag inte och tycker inte alls om! Nu till det mer positiva.. Serien Vart tog de vägen är riktigt bra. Bra skrivet och intressant! Jag vet att denna serie har fått kritik i form av "Varför skriva om föredettingar." Jag håller inte alls med utan ser det som att det handlar om passion för schack som finns kvar men livet har tagit andra vägar. Mycket bra och tack! Stjärnskott är också väldigt trevlig läsning och på Ungdomssidorna kul att läsa om FlickSM. Extra roligt för mig att läsa om Margo Zarytovskaya som vann en av klasserna. Jag mötte henne i Västerås Open för några år sedan och var imponerad av hennes spel. Ska bli roligt att följa henne framöver. En eloge också till komibinationsssidan som är utvalda från Rilton Cup. Så ska det se ut ! Inte som Harry Schüsslers fredagsspalt i Svenska dagbladet. Nu senast var det två okända spelare och ingen kommentar om vilken turnering. Lyft fram våra svenska turneringar istället. Sist men inte minst.. Artikeln av GM Evgenij Agrest med den intressanta rubriken Att skapa obalans. Tack och otroligt intressant ! Jag uppmanar alla att läsa denna och ha som träningsmaterial. Ganska svåra och man kan ta en i taget. Hög kvalité och tänk om man kunde ha något liknande varje gång i tidskriften. Helst samma person som skriver. Sammanfattningsvis skulle jag vilja uttrycka att vad är syftet med tidskriften förutom att vara information från förbundet. Det är naturligtvis att stimulera till att spela schack och jag efterlyser lite mer schack helt enkelt. Som referat från olika tävlingar. Tidskriften har utvecklats. Det finns mycket positivt med att den är snärtigare och tar upp mer kuriosa men samtidigt en fara att det kan bli lite för mycket veckotidning över det hela. Balans är viktigt men jag vill betona att jag är i stort sett positiv och hoppas allt annat uppfattas som konstruktiv kritik.