Växjö rond 2 och 3

Turneringen rullar på och redan nästan hälften av ronderna spelade. Så otroligt fort det går. Jag spelade ett mycket dåligt parti i andra ronden mot Cajsa då jag ville undvika remi till varje pris. Så mycket att jag offrade en bonde och det var naturligtvis inte bra. Det blev bara ett långt lidande och min motståndare spelade ett bra och väl genomfört parti. Jag tar med mig även detta som viktig lärdom. Pressa inte det omöjliga i ställningar utan spela det spel som ställningen kräver!
 
På bilden nedan väntar min motståndare och baneman vid brädet.
 

Efteråt tog jag, Cajsa  och Linn en tur till den Libanesiska restaurangen igen och de blev lika förtjusta i maten som jag. Kunde behövas med ordentlig lunch med tanke på en krävande dubbelrond.
 
Jag vann snabbt och enkelt i tredje ronden och fick avsluta med matt. Även om jag var skyhög favorit och förväntad att vinna så kände jag hur lätt skadad man blir att inleda en turnering med två nollor. Hjärnan spelare en del spratt med negativa tankar. Saker som i stil : Att tänk om du förlorar även detta. Sådant  flög runt i mitt huvud stundtals. Inte bra alls och viktigt med den mentala styrkan och tänka positivt. Jag kommer att fortsätta att  spela det schack jag tror på. Fungerar det inte får jag lära mig. Det viktigaste är att spela ut och inte känna sig hämmad.
 
Jag hade gott om tid att vara åskådare till de andra partierna som var mycket spännande och verkligen växlade upp och ned. Synd på Cristines parti där hon i klar remi flyttade kungen till den enda ruta som förlorade. Tungt och det är sådant som många av oss  känner igen tyvärr i schacksammanhang. Trötthet efter många timmars kamp spelar in.
 
Mycket regn här i Växjö och jag åkte från ett soligt Stockholm med sommarklänning i bagaget. Den lär jag inte få använda, lika lite som terassen här på hotellet.
 
0 kommentarer