Växjö rond 1

Jag kämpade men räckte inte riktigt till när jag mötte turneringens högst rankade spelare  WGM  Lenka Pcatnikova från Island.  Jag kom in som vit  i en variant i carocann som jag har spelat många gånger med framgång. Dock inte denna gång. Jag nämnde detta vid efteranalysen och hon sade att hon visste om detta.  Det är ganska typiskt för de bättre spelarna att de hittar luckor i partiet man har vunnit. Klart intressant och jag har tänkt så många gånger att jag måste förstå denna ställningstyp och lära mig mer. Nu ska jag göra det men först efter turneringen och det ska bli verkligen bli av.
 
Jag tillät hennes springare att få fältet d5 och det blev en kanonsprinare. Jag visste det men trodde jag skulle hinna få en bonde på alinjen men hade missat ett viktigt försvarsdrag från hennes sida. Jag förlorade men ett mycket intressant parti som är väl värt att analysera djupare.
 
Idag åt jag lunch på en libanesisk restaurang här i Växjö. Vilken god mat! Pratade med ägaren som berättade att hans mål var både att laga god mat samt att människor skulle umgås på hans restaurang. Därför hade han t.ex inte wifi och en mycket bra tanke. Jag kom egentligen dit för att vara lite för mig själv och ladda upp men kom i glatt sampråk med en kvinnorna vid ett av borden. Sådant förgyller bara dagen och jag kommer att gå tillbaka till samma restaurang imorgon. Så skönt att kunna äta både nyttig och god mat när man spelar schack.
 
Jag tog en blick på de partier som var kvar innan jag gick tillbaka till hotellet. Såg att GM Erik Blomqvist hade en komplicerad ställning med massa damschackar mot Stefan Schneider. Inget jag orkade räkna på och det visade sig när jag kollade senare att det blivit remi genom just evig schack. Bra gjort av Stefan Schneider och lite lustigt då det stod i referatet på schack.se att det inte var förvånande att han låg i toppen med tanke på att han inte mött så starkt motstånd. Nu blev det ändring på den punkten. Ser ut att vara mycket jämnt och spännande i toppen.
 
Nu dags att sova och hämta krafter inför morgondagen. Speciellt med tanke på att det står dubbelrond på programmet.
 
0 kommentarer