Varför ser jag inte lösningen

Som vanligt intensiv vecka men jag försöker hålla igång med schack med att lösa några problem varje dag på Chess24. Det är riktigt roligt att se om man har rätt och få höja sin " problemrating".
 
Igår morse fastnade jag ordentligt och hur jag än försökte såg jag inte lösningen. Helt otroligt! Till och med när jag spelade upp lösningen och såg de första dragen kände jag mig lika förvirrad.
Vad händer här men snart kom svaret. Mycket snygg finess och efteråt kändes det glasklart.
 
Funderar så över detta att man inte ser vissa mattbilder. Är det som livet i övrigt att man är enkelspårig och behöver få in nya mönster och sätt att tänka. Intressant är det och en sak är säker att jag kommer aldrig att glömma denna mattbild.
 
Bifogar problemet och lösning behövs inte då det är ganska forcerat.
 
Vit drar och vinner.
 
 
 
 
 
3 kommentarer
Sune

Tror det är något med att kunna se. Ibland kallas det taktisk
blick eller liknande. I detta fall konsten att genast se löparens
kraftfält. Denna gång tog det för mig ca 2 sekunder - men då
vet man ju också från början att det 'finns något'... I vanligt
spel är det då frågan om att ha på de 'taktiska glasögonen' -
dvs leta om det finns något - för det ser ju ut att vara så med
vits tre pjäser i samspel mot den svarta kungen...

Svar: Hej Sune, bra gjort att lösa på två sekunder. Jag såg knappt lösningen även efter att den spelades upp för mig. Är nog lite ovan vid den här löparkraften. Intressant och jag tror att vissa mattbilder dröjer sig kvar på näthinnan så att man likt en spårhund känner när det börjar närma sig. Som den klassiska kvävmatten t.ex. Jag tränar mycket kombinationer på Chess24 och det är riktigt roligt.
Susanna Berg Laachiri

Sune

Hej Susanna, tack men det finns då knivigare uppgifter även
om pjäserna är få. Nedanstående visade jag en svensk GM,
som f.ö.skall spela i årets SM. Ja, det var ingen tidspress -
han fick med sig den hem och grubblade i flera dagar. Trots
att jag döpt den till 'Karusellen' - och nämnt att 'man
riskerar bli lite snurrig om man spelar ut den helt, gick han
bet... Så knivigt kan det vara att tänka utanför 'boxen' -
även om man vet att det skall vara remis...

Vit drar och gör remis - Karusellen

Vit: Kf7, Le8, bonde f6
Svart: Kb3, Lh6, bönder c4, c5


Svar: Hej Sune, intressant och ibland kan det nog bli en typ av låsning och viktigt att frigöra tanken. Fascinerande med alla dessa schackproblem. Jag ska kolla på Karusellen ikväll när jag kommer hem och få se om jag blir yr i huvudet..
Susanna Berg Laachiri

Sune

Ja, det finns spelare som har löst Karusellen väldigt snabbt, så
det är inte så att den med automatik ligger på GM-nivå. Man
får ju dessutom reda på att det finns något för vit - att vit kan nå remis. Det där vet man ju inte vid egna pågående partier - utan då gäller det nog mest att behålla en optimistisk känsla av att 'här kan det finnas nåt' - att hela tiden leta...
Däremot kan man köra fast i Karusellen - och bli påmind om
att man kört runt i samma tankebanor... Även om det ju inte
finns så många möjligheter för vit...