På plats i Växjö

Efter en mycket intensiv arbetsdag i måndags var det dags för semester och schacktävling. Längesedan jag var i Växjö om jag någonsin har varit här. Mitt minne sviker mig men jag tror jag har spelat både Växjöspelen och SkolSM för väldigt längesedan.
 
Resan gick med ett s k snälltåg och jag fick sitta i kupé. Väldigt annorlunda och en trevlig tågresa längst  det fina sommarlandskapet. Enda missödet i min planering inträffade när jag kom till hotellet och det visade sig att de hade stängt och öppnade först 16.00. Jag visste att det var incheckning först 16.00 men trodde nog det skulle gå bra ändå. Nu blev det två timmar att vänta men det blev att sitta en stund på terassen i solen och lösa några schackproblem. Som schackspelare finner man alltid på råd och får tiden att gå ! 
 
Kändes skönt att installera sig sedan på rummet och jag tog en tur till spellokalen på fina Elite Stadshotell. Mycket tjusigt! Satt en stund i lokalen och kände av stämningen och atmosfären. Visst är det något speciellt med schacktävlingar och det är en av anledningarna att jag är så fascinerade att se tävlingar när de sänds live. Detta handslag när man sitter emot varandra och framtiden är ett oskrivet blad. Ordet spännande räcker inte till ..
 
Hotellet är mycket fint som sagt men det förvånar mig att man inte har satt upp en skylt utanför. Detta är ju en stor händelse med Nordiskt mästerskap och dessutom Sveriges bästa spelare Nils Grandelius. Kan tänka mig att många i Växjö som inte vet om detta säkert skulle vilja komma och se på evenemanget.
 
Alltid lite speciellt inför första ronden och jag vet inte ännu vilken jag kommer att få möta. Vi får se vad som händer och precis som i andra turneringar har jag en känsla av att tiden kommer att flyga iväg..
 
 
0 kommentarer