Om fusk i schack

Det är självklart fel att fuska i schack men frågan är om man ska skriva så mycket om det innan det har blivit bevisat. Nu fick jag läsa om den senaste händelsen när en man blivit anklagad i samband med senaste GP-turneringen i Tylösand. Namnet var inte utskrivet - tack och lov - men har tidigare blivit publicerat i ett annat sammanhang. Det är fel och som en av de ansvariga har yttrat och som i så många andra sammanhang. Man är oskyldig tills något har bevisat! 
 
Jag fick som sagt läsa om det igen i Harry Schüsslers söndagsspalt och en ganska utförlig beskrivning. Mannen är pensionär och har vunnit flera stora turneringar på sistone. Jag sätter ett stort frågetecken över det. Så vitt jag vet har vi inte  haft några okända stjärnor som plötsligt vunnit stora turneringar. Själv har han försvarat sig med att han har börjat träna schack och blivit bättre.  Kan det helt enkelt inte vara så?
 
Jag kan tycka att det är överdrivet allt detta med att förbjuda mobiltelefoner och liknande. Jag tror faktiskt att de flesta schackspelare inte vill fuska. De vill vinna för egen maskin!
 
Kan erkänna att jag har fuskat två gånger och båda helt omedvetna. Första gången för längesedan när jag var i semifinal i Tusenmannaschacket. Jag spelade mot Allan Werle och skulle ta ny dam. Det gjorde jag men lät bonden stå kvar på sjunde raden.. Jag märkte inget alls då det var tidsnöd och jag var nervös men en av åskådarna märkte det hela och berättade det efteråt.
 
Andra gången var i Västerås för längesedan och min kung var jagad men som ett mirakel slapp jag ur mattnätet och räddade partiet. Visade sig att det var inget direkt mirakel utan i tidsnöden flyttade jag kungen två steg. Inte heller där märkte jag något utan fick höra det efter partiet. Kände mig väldigt dum efteråt men det var absolut inte min mening att fuska.
 
Allt kan hända i schack och detta får väl anses preskriberat nu. Jag har skrivit förut om flygande torn och flygande dam. Flygande kung är som sagt lite mer sällsynt..
1 kommentar
Anders

Nja, anklagelsen inträffade förvisso i en GP-turnering, men det var inte frågan om Tylösand, utan om turneringen i Kviberg.

Svar:
Susanna Berg Laachiri