Om att marknadsföra schack

Idag en lite grå dag och jag har varit inomhus hela dagen och skönt att få improvisera med lite fri och egen tid. Naturligtvis blev det några partier på chess24.. Anmälde mig till en tematurnering i spansk men jag har verkligen svårt för blixt. Förlorade första partiet som en sten men gav mig ändå lite intressanta infallsvinklar i öppningen att tänka på.
 
Andra partiet var en skräckvariant då han istället för att flytta löparen efter a6 slog på a6. Ren nybörjare och hur kan sådana spelare anmäla sig till en tematurnering?  Kände att det var sådant slöseri att jag bröt turneringen Ska inte spela mer blixt utan bara spela kvarts partier. Jag vill inte slösa bort min tid när jag spelar och dessa som spelar en minuters förstår jag mig inte på alls. Inget för mig.
 
Spelade ett intressant parti som jag ska kolla på mot en bra spelare. Jag vann en bonde och jag känner att jag har svårt att hålla ihop ställningen i sådana lägen. Jag blottade min kungsställning lite onödigt och förlorade. Jag måste bli mer stabil och ska träna på detta. Ett väldigt intressant  parti med ömsesidig tidsnöd och hjärtat bankar nästan lika mycket som jag vore i en turneringslokal och spännande är det.
 
Har tänkt en del på att marknadsföra schack och om att göra det på rätt sätt. Mycket har blivit bättre men vi har lång väg kvar. Undrar fortfarande varför förra helgens tävling lockade så lite spelare. Borde krylla av spelare i en huvudstad! 
 
Tycker också det är konstigt  att arrangemanget, eller ska man säga jippot, Näringslivet möter förorten fortsätter. Vad ger det?  Parschack är inget för publik eller att visa live. Tycker man kunde använda resurserna där på ett annat sätt och precis som jag skrev i en insändare i Schacksnack att varför inte ha en individuell turnering. Låt någon från förorten vinna och slå alla näringstoppar. Det vore något. Dessutom något som publiken skulle älska!
 
Schack ska lyftas fram och man ska fånga mystiken och spänningen. Jag blev glad att se reklaminslaget med Pia Cramling. Så otroligt proffsigt och bra! Det är också vad publiken vill ha.
 
https://www.youtube.com/watch?v=UTE0Xj1vlA8
0 kommentarer