Lyft fram våra svenska stormästare!

Blev en väldigt intensiv schackdag för mig igår vilket var roligt. Löste kombinationer på Chess24 hela lördagkvällen och så fascinerande att jag inte kunde sluta. Som ett gift men inget farligt gift å andra sidan....
 
Som läsare av schack kan jag vara ganska kritisk till hur schack lyfts fram i media och även hur det kommenteras i livesändningar. Det tycker jag vi som publik ska vara precis som i alla andra sammanhang. Jag tar fram det jag tycker är bra och även det som kan förbättras. Svenska dagbladets schackspalt läser jag regelbundet och brukar ge både ris och ros. De senaste veckorna var Harry Schussler fantasifull  då han tog in två liknande damoffer som var ganska trevliga. Dessutom den ena från en svensk turnering. Det tyder på lite extra förberedelser och uppskattas av läsarna.
 
I fredags däremot  var det  en liten notis från EM med två för mig helt okända - som jag tror ryska - spelare. Ingen speciell kombination heller. Så skulle jag aldrig göra om jag vore schackskribent utan lyfta fram att vi från Sverige hade två stormästare med i starka fältet. Säkert hade de någon trevlig kombination som hade tilltalat oss läsare.
 
De som var med var Nils Grandelius och Erik Blomqvist. Den förstnämnde fick man trevligt nog se som kommentator i Chess24 och sändningen från Norway Chess. Intressanta dialoger och jag fäste mig vid när Nils nästan lite lakoniskt yttrade sig när det kom till ämnet förluster  att det är en del av jobbet. Den andra kommentatorn reagerade ganska starkt men jag tycker båda  har rätt och menar nog egentligen samma sak. Självklart ska man kämpa allt man  kan för att vinna men förlust är en del av allt och måste kunna hanteras.
 
Kräver mycket att vara stormästare i schack och just därför ska de lyftas fram ordentligt!
 
 
0 kommentarer