Viktigt att våga fråga

Hände en ganska lustig incident på hemresan från Växjö. Jag blev avsläppt vid Karlbergs station och eftersom klockan var omkring 22.30 noterade jag till min stora glädje att mitt pendeltåg skulle avgå om tre minuter. Glädjerus att ha sådan tur. Känslan förbyttes ganska snart till panik då jag inte hittade mitt SL-kort i min handväska. Kände hur jag inombords skakade på huvudet åt mig själv som inte förberedde en sådan enkel sak i bilen som att ta fram mitt kort. Dåligt drag att inte kunna tänka så långt framåt..
 
Jag hade ganska mycket - som vanligt om jag får erkänna det - saker i min handväska och klockan tickade. Tidsnöd och vad gör man då som schackspelare. Ett desperat drag och jag hade inget att förlora. Jag gick fram till spärrvakten och frågade om jag fick gå förbi för jag visste att jag hade SL-kortet i min väska. Pinsamt värre och jag tänkte att han kommer säkert att säga att biljett måste man ha  och kanske t.om tillägga ha bättre ordning på dina saker.  Inget att säga om det för han skulle ju ha rätt i båda dessa påpekanden.
 
Dock under utav alla under nickade han bara trött med huvudet och släppte igenom mig. Stort tack till denna okända person och jag hann precis med pendeltåget. Det första jag gjorde när jag satt mig på pendeltåget var att leta fram mitt SL-kort som ramlat ur sitt fack. Sedan tog jag bussen sistas biten och kunde använda mitt kort. Tror faktiskt inte jag klarat att fråga ännu en gång om att slippa visa upp mitt kort..
 
 
0 kommentarer