Växjö rond 7

Så var det dags för sista ronden i denna inspirerande och spännande turnering. Mitt parti mot den blivande tvåan, Ellen Kaukulidis blev en ganska ointressant historia. Jag fick inte ut något som vit och partiet ebbade ut i ett remibetonat tornslutspel. Jag fick kritik för att jag spelar öppningar som inte ger fördel som vit. Visst men för mig är det viktigare att trivas i ställningarna och mittspelet rymmer tillräckligt intressant saker att spela om.
 
Vi fick en ny Nordisk mästarinna och det är WGM Lenka Ptacnikova från Island som imponerade med sitt säkra och kunniga spel. Stort grattis!
 
Så här i efterhand är jag trots min dåliga start nöjd med turneringen. Jag fick upp ångan på slutet. En av mina motståndare kom innan en av ronderna till mig och var mycket upprörd och menade att hon hade klar vinst i mitt parti. Jag bemötte denna parad ganska lugnt för det gäller att vinna också och att förstå vad ställningen kräver. Det är inte lätt att vinna i schack och ibland har en ställning mer resurser än vad man inser. Det partiet hon syftade på var ett sådant när jag som ett trollslag fick veckla ut mina pjäser och plötsligt var det jag som attackerade. Schack är svårt men vansinnigt spännande!
 
Jag vill också tacka arrangörerna som har ordnat denna fantastiskt fina turnering! Allt flöt på så bra och domarna gjorde utmärkt jobb och fanns alltid till hands. Tryggt att veta men vad jag förstår gick allt  ganska friktionsfritt.
 
Fick avsluta turneringen med en trevlig hemresa i bil med Thomas Johansson och Thomas Ernst samt Björn Knöppel som chaufför. Behöver jag säga att tiden flög iväg med mycket intressant och inspirerande samtal. Schack var naturligtvis huvudämne men även lite andra aspekter från livet i övrigt dök upp under resans gång. Bifogar ett fot och den vackra utsikten från platsen där vi stannade för att fika.
 
Det var många intressanta partier under denna turnering och jag kommer att återkomma om det och har tänkt att göra ett litet potpurri på intressanta ställningar.
 
 
2 kommentarer
Linn

Grattis till din fina placering!!! Och det var riktigt kul att träffas igen.

Svar: Grattis själv Linn och så roligt att det gick så bra för dig. Verkligen kul att ses igen!
Susanna Berg Laachiri

Erik

Starkt spelat och schack innehåller så mycket mera än att lära sig långa teorivarianter från senaste partierna på toppnivå.Det viktigaste är att lära känna sig själv och vilka ställningar man trivs i.
Kan man helt enkelt hitta ställningstyper som man har mycket förståelse för så väger det upp mera än att det inte anses av några experter ge någon fördel eller att en dator säger tex +0.5
för någon utan att veta varför en dator värderar så.
Datorer är bra men mera som ett komplement och hjälp än ett facit.
Toppspelarna verkar veta vad de strävar efter avslutad öppning och veta vilka spelplaner respektive variant som de har förberett sig på.


Svar: Tack och bra skrivet Erik och jag håller helt med. Hur viktigt är det att få denna lilla fördel om man jämför med ställningsförståelse och erfarenhet av olika spelplaner.
Susanna Berg Laachiri