Växjö rond 4, 5, och 6

Turneringen rullar på och imorgon dags för sista ronden. Helt otroligt vad fort det går.
 
Igår offrade min motståndare felaktig pjäs och jag hade inga problem att försvara mig och vann bekvämt.
 
Idag dubbelrond och vad krävande det är. Tuffare än att jobba faktiskt. Jag fick möta en ung lovande spelare från Danmark, Ellen Fredericia och första gången vi möttes. Jag fick till mitt spel med öppna linjer och pjäsaktivitet men jag tillät henne att slinka ur nätet i vår ömsesidiga tidsnöd och det uppkom ett damslutspel. Jag offrade en en bonde för att få en farlig fribonde och jag vann partiet.  Intressant nog när jag kollar efteråt ser jag att hon hade haft försvarsresurser i form med att hota evig schack. Mycket intressant men svårt att se när man bara har några minuter kvar. Ska se närmare på det efter turneringen samt att jag istället för att ta med en bonde skulle öppnat upp för mitt torn och besatt dlinjen. Lärorikt och jag har mycket att studera efter turneringen. Känns verkligen inspirerande.
 
Några timmars vila och sedan dags igen för nästa rond samma dag. Kände att jag var ordentligt trött och kopplade av genom att lyssna musik och vilade hjärnan från schack.
 
Lustigt nog fick jag möta Ellens mamma, Louise Fredericia. Hon överraskade mig helt med en ganska giftig variant och jag kom väldigt dåligt efter öppningen. Frågan är om jag inte står på förlust men jag kämpade. Hade bara en sak i huvudet och det var att få pjäsaktivitet. Som  genom ett trollslag började plötsligt mina pjäser få liv.  Så mycket liv att jag fick in ett farligt springaroffer och kunde slå sönder hennes kungsställning. Mycket intressant parti och det blir en ordentlig genomgång även av detta parti när jag är hemma igen.
 
Intensiv dag och jag misstänker att det kommer att dansa schackpjäser i huvudet när jag ska sova men å andra sidan borde två vinster vara en bra huvudkudde.
0 kommentarer