Snyggt spelat Emanuel Berg !

Fyra ronder spelade av SM och fem viktiga partier kvar!
 
Så spännande att följa. Sändningen har blivit bättre och jag vill passa på att skriva att jag uppskattar både Jesper och Stellan som kommentatorer. Det kräver mycket och mer än man egentligen kan förstå att prata och hålla igång för varje parti som pågår. Dock håller jag med om som skrevs i en debatt att det finns mer än SM-gruppen. Lyft fram lite andra spelare och skapa lite mer bredd. Varför inte låta kameran ta ett svep över 65 +. Även 50 + där IM Dan Cramling spelar kan vara intressant att se.  Samt det som ligger mig extra lite varmt om hjärtat att berätta lite om de kvinnliga deltagarna och deras starter.
 
Igår var en rond i remins tecken i SM-gruppen och endast Nils Grandelius vann sitt parti och gav en instruktiv lektion i hur man spelar mot isolani.
 
Partiet mellan Emanuel Berg och Jonny Hector slutade remi men var så lång ifrån händelselöst man kan komma och ett mycket spännande parti. I ställningen nedan fanns det fyra personer i kommentatorstudion som alla skakade på huvudet och menade att Emanuel spelat bort sig helt och stod på förlust.  Kan man tro men som jag ofta skriver här i min blogg. Allt är inte alltid vad det ser ut att vara!
 
 
" Han gömmer ansiktet för publiken och han har spelat bort sig! ! Det utbrast Stellan Brynell här i denna ställning. Det visade sig att så var inte fallet utan Emanuel tog sig helt enkelt en ordentlig funderare och fann det oväntade 43 De8 Kg7 44. Te6!!! Ett underbart vackert försvarsdrag. Ibland är det lätt att glömma att även försvarsdrag kan vara vackra. Detta drag skapar oreda i svarts ställning samtidigt som det paradoxalt nog skapar harmoni för vit eftersom tornet kommer in i försvaret via elinjen. Om tornet slås vilket hände i partiet blir det remischackar.
0 kommentarer