Kopierar samma idé som Peter Hlawatsch

För några år sedan hade den berömde turneringsarrangören Peter Hlawatsch en mycket uppskattad serie på siten Schacksnack där han besökte olika turneringar och gav råd om förbättringar och berömde det som var bra.
 
Mycket intressant och han är ju unik i sitt slag när det gäller att ordna turneringar. Vilken känsla för marknadsföring, detaljer och vad som är viktigt att föra fram!
 
Nu känner jag mig som honom och kopierar hans idé efter mitt besök på SM i Eriksdalshallen idag. Här är vad jag har tagit fasta på och vill föra fram.
 
Först och främst. Reklam! Varför inte en skylt utanför med alla spelarna i SM-gruppen på bild.
 
Väldigt stökigt när man kom in. Är det verkligen nödvändigt då första intrycket är viktigt. Letade efter kommentatorsrummet och såg en liten slarvigt skriven skylt som drunknade i allt annat runt omkring. Ett tips att göra den lite större och snyggare nästa gång. Gärna med ett schackbräde som dekoration t.ex.
 
Toaletten var stökig och inte rolig att gå in på. Mycket tacksam för Stockholms Schacksalonger fina toaletter som hålls efter. Eller för att nämna min nyligen turnering Växjö där det fanns en inofficell s k " smygtoalett" . Lätt att hitta till och aldrig kö. Många kanske rycker på axlarna åt sådant men de flesta schackspelare vet hur mycket sådant betyder i tidsnöden.
 
Väldigt varmt i övre delen av spellokalen Jag såg inget vatten någonstans men hoppas innerligt det finns uppställt åt spelarna.
 
Kommentatorsrummet var väldigt litet och svårt att få plats för alla. Det gjorde att alltid livebräden skymdes vilket inte var så bra. Var det verkligen enda rummet att tillgå och tufft för dem som kommenterar att sitta där i många timmar för jag gissar att det blir ganska varmt. Även här sänder jag det fina kommentatorsrummet vi har under Rilton en varm och längtansfull tanke.
 
Internetsändingen kan breddas i stil med Uppsala förra året. Här lägger jag ansvaret på Sveriges Schackförbunds och Stockholms Schackförbunds ordförande som borde ha styrt upp detta på ett bra sätt med olika intervjuer och också lyfta fram våra lokala förmågor i Stockholm. Sådant ska och behöver planeras !
 
Människor mår bra av att bli sedda och uppmärksammade! Jag tycker därför det är så otroligt synd att man inte använder sig av denna möjlighet. Sändningen behöver breddas, precis som det var i Uppsala. Jag minns hur t.om lång rockad förklarades och det gjorde inget alls. Tror säkert det var många hemma i stugorna som blev lite extra schackintresserade av detta och vi andra hade fullt upp med att kolla på livepartierna så det blev en väldigt bra mix.
 
Även detta med att skicka in frågor var lysande idé och mycket uppskattat. Jag gillade t.ex det Stellan Brynell sade idag att många hörde av sig till honom på Facebook t.ex och ville ha råd hur de skulle spela och han gick runt och kollade sedan på tävlingen hur de skötte sig som han lite skämtsamt sade. Mer sådant och det gör en sändning levande.
 
Fanns det då inget som var bra..? Självklart allt arbete alla har lagt ned och lägger ned. Imponerande och starkt gjort!
Hemsidan är mycket innehållsrik, informativ och varierande.
 
Livesändningen av dragen har fungerat klockrent.
 
Samt att en schackturnering är en underbart inspirerande och spännande miljö att vara i.Det får dock inte göra att vi blir blinda för praktiska detaljer som lätt kan förbättras och åtgärdas. Jag hoppas på förbättringar av det jag har tagit upp.
 
Jag vill också passa på att nämna att min inspirationskälla Peter Hlawatch kommer att anordna en turnering på Hasselbacken i september i år. Behöver jag säga att förväntningarna båda är skyhöga och med största säkerhet kommer att uppfyllas !
0 kommentarer