Bra och lärorika kommentarer på SM:s hemsida

VIll ge en eloge här i min blogg till IM Thomas Engqvist som har skrivit ett bra och belysande referat från gårdagens första rond i SM.
 
Jag citerar inledningen: "Intrycket när man träder in i Eriksdalshallen under pågående partier är att en viss ensamhetskänsla oundvikligen måste ha smugit sig in bland SM-klassens spelare eftersom de sitter gömda till vänster längs bort i spellokalen utanför synfältet. Det enda man ser, som visar närvaron av schackaktivitet, är fem datorskärmar med den aktuella positionen. Den första ronden innebär alltid att man måste acklimatisera sig inför de nya förutsättningarna och därför är inledningsronden informativ när det gäller hur spelarna har lyckats med just detta."
 
Det är sant att första ronden är viktig och speciellt numera när SM är kortare än vad det var förr. Vem minns inte IM Axel Ornsteins bevingade ord.. . " Andra veckan brukar vara min vecka." Så sant som det var sagt !
 
Idag är detta svårare och man är mer beroende av en bra start. Det var därför tungt för en av favoriterna och fjolårets Sverigemästare att förlora i första ronden mot GM Jonny Hector.
 
Jag blev lite förvånad över förlusten då ställningen var lika länge och jag läste på Schack.se om partiet att Erik Blomqvist gjorde en grov miss. Aha, men grov miss betyder något speciellt för mig när man talar om schack och jag kunde inte se det när jag spelade igenom partiet. Han ställde helt enkelt tornet bakom fribonden och det är väl hur sunt som helst. Ska man vara petig så är det en mer subtil miss och visar hur svårt schack är.
 
Thomas Engqvist  skriver följande i sina kommentarer: " Blomqvist gjorde felet att lita för mycket på Tarraschs kända råd att det försvarande tornet ska stå bakom den fientliga fribonden. Just i detta tornslutspel var det viktigt att ställa tornet vid sidan om den fientliga bonden så att den försvarande kungen kunde ta aktiv del i försvaret och skydda sig från avgörande tornschackar "
 
Tack för klargörandet här! Torndraget kändes som ett naturligt drag och hårt att det skulle behöva förlora partiet men det visar bara på hur mycket schack rymmer. Allt är inte alltid vad det ser ut att vara !
 
Jag kollade med datorn som också rekommenderar ett kungsdrag i ställningen. Här kan man följa referat av resten av partierna i ronden och följande ronder. Rekommenderas verkligen! http://sm2017.schack.se/2017/07/07/sverigemastarklassen-rond-1/
0 kommentarer