Mager poängskörd i helgen

Lite tuff helg för oss i klubbens lag i allsvenskan. Mot Burgsvik förlorade vi knappt igår trots många fina ställningar. Det hjälpte inte med Ted Gemzells fina angreppsfyrverkeri som innebar vinst och en tidig ledning för oss. Själv fick jag för andra gången i rad möta kungsgambit som svart och inte helt säker på varianterna där. Stod faktiskt betydligt sämre när han bjöd remi och risk för att hans ställning skulle bli självspelande med en öppen clinje och jag kom inte ut med mina torn. För ovanlighetens skulle hade jag ett ganska kort parti och kul att följa med spänningen och vad som hände på andra brädena. Vi var nära men det räckte inte och det bekant nog är det ju bara poängen på pappret som räknas. Idag mötte vi SS Springare med en GM på 2500 på första bordet vilket är lite ovanligt men kan tänka mig stimulerande för spelarna i det laget. Vi kom aldrig in riktigt matchen och själv blev jag överraskad av ett ovanligt drag i skotskt fyrspringarspel. Jag spelade efter mitt eget huvud, tvingade hans kung till f8 så han fick ge upp rockaden, offrade en bonde för spel med löparparet men jag kom bara sämre och sämre. Har kollat nu i efterhand och det är ingen dålig variant han spelade utan bara ovanligt. Jag kände press på mig att vederlägga vilket inte är bra och det hade blivit intressantare parti om jag spelat lugnare och mer naturligt. Har kollat efteråt vad som skrivs om ställningen och svart har fin struktur och det gör inget att kungen står på f8. Hur ska man veta sådant kan man fråga sig? Känsla och erfarenhet är väl svaret. Inte helt lätt i vilket fall som helst. Det var ett lite moloket och tilltufsat lag idag och det är inte roligt att förlora så stort. 6 1/2 - 1 1/2 blev siffrorna. För övrigt kan jag säga att för mig som inte har spelat allsvenskan på många år är det riktigt roligt. Fina lokaler i Schacksalongerna och ett mycket trevlig lag att spela med i. Idag var vi 126 spelare totalt i lokalen och rätt fascinerande hur bra allt fungerar. Alla tysta och helt koncentrerade och inte ofta man ser sådant men schack är speciellt. Igår hade vi också nöjet att få se Elitserielaget Rockaden spela och en mycket spännande match mot Farsta SK. GM Thomas Ernst imponerade på första bord genom att spela ut GM Socko på första bordet. En knapp seger där IM Thomas Engqvist blev matchhjälte genom att hålla den viktiga remin mot Anders Livner. Ett mycket intressant parti där han var två bönder under men en aktiv kung samt en fribonde höll balansen i ställningen.
0 kommentarer