Fantasilös latmask eller vad får man kopiera

Längesedan jag skrev och tiden har helt enkelt inte räckt till men jag hoppas snart på en lugnare period. Även om man inte är på plats är ju fantastiskt att man kan ha glädje och följa schack på sin dator hemifrån. Även om naturligtvis en spännande tidsnödsduell är något speciellt att uppleva live. Går inte riktigt att beskriva i ord den känslan. Det är dynamik eller om man ska använda det kända uttrycket Det ligger i luften.. Denna helg är det två intressanta schacktävlingar att följa och fantastiskt nog har vi Pia i Dam- VM som spelas i Iran. Följde hennes parti igår och hon vann roligt nog. Det är bara att hålla tummarna och känns som ett gott tecken att Pia spelade så bra i Gibraltar nyligen. Apropå Dam-VM så jag läste jag om detta i Lars Grahns utmärkta blogg som alltid följer och verkligen kan rekommendera. Inte bara schack. Den är unik i sitt slag. Jag hajade till lite när jag läste att han skrev att en fantasilös latmask hade kopierat det han skrev om Dam-VM. Han skrev inte vem men ganska tydligt att han Sveriges Schackförbunds sida, schack.se. Det han syftade på var denna mening. " Hou Yifan har valt att inte försvara sin titel" Lite märkligt för här dyker frågan om vad man får kopiera eller inte när man bloggar. Fantasilös eller inte.. Tycker inte meningen har något unikt eller konstnärligt värde utan mer ren information så jag skulle inte ta illa upp över att bli kopierad. Tvärtom skrev ju Lars Grahn bättre eftersom han nämnde att Hou Yifan är världsmästarinna. En annan information som glömdes bort i sammanhanget ,och där Schacksnack gör en mycket bra informativ inledning, är att Hou Yifan valde detta pga att upplägget som utslagsmatcher. Viktig information för jag hade själv fått för mig att det var för att alla kvinnliga spelare var tvungna att bära slöja. Som en del kanske vet har en del spelare protesterat mot detta och valt att inte vara med. Det skrivs inte så mycket om schack tyvärr. För min egen del tycker jag det är bättre att samarbeta och hjälpas åt att sprida schacket vidare. Jag följer Lars Grahns blogg med stort intresse varje dag. Även schack.se som har mycket intressant läsning och är bra uppdaterad. Likaså är schacksnack. se en otroligt bra sida att följa som jag också verkligen kan rekommendera.Hög kvalité ! Bra uppdateringar samt intressanta genomgångar av aktuella partier och alla dessa fina schackfoton av Lars OA Hedlund. Vilket otroligt informationsflöde det är idag mot förr i tiden! Det gäller som sagt att hinna med men jag tror man kan lära sig det om man hittar bra sätt att ta till vara på tiden. Det är dock helt annat ämne.. Den andra intressanta tävlingen är GP-turneringen i Växjö. Ser ut att vara fina arrangemang och spännande att följa. I skrivande stund leder tre spelare inför de sista två ronderna. Blir också spännande att följa upplösningen idag. Jag hade nöjet att få se GM Juan Bellon få in ett trevlig slutdrag i sitt parti som svart mot Rahul Kumar. Se bifogat diagram. Det är svarts drag och visst skriker ställningen om en matt på g1 men löparen står i vägen för detta. Vad gör man då ? Helt enkelt 32 -Txd4 ! Vit gav upp för efter Txd4 följer 33. Le3 ! Det går inte att gardera matten.. Till och med bonden på h5 är med och "jobbar" då försvarsdraget Tg4 hindras. Snyggt!
0 kommentarer