Rilton närmar sig och vilken schackfest!

Måste säga att jag är mycket imponerad av arrangörerna för Rilton arbete. Imponerande!
 
Inte nog med att det bjuds på en fantastiskt fin spellokal med ett hotell beläget precis vid Centralen utan vilka spelare man har bjudit in. Förr i tiden var det samma spelare år efter år fick jag en känsla av men så är det inte längre. Alltid bra i turneringar att krydda med lite nytillskott även om man naturligtvis också vill se välbekanta namn från tidigare turneringar dyka upp. En balans som allt annat i livet.
 
Jag tycker också det är roligt att man satsar på bra kommentatorer och även kvinnliga sådana. Det är bra att ribban höjs och att man inser sådant är viktigt. En annan bra sak är med två blixtturneringar i samband med tävlingen. Det kommer säkert att locka många.
 
Jag tvekade om jag skulle spela Rilton eller inte men fick en hjälp på traven eftersom jag inte fick ledigt. Tråkigt men att vara åskådare till en sådan turnering är också givande och jag kommer att vara med på blixtturneringen 30 december. Inte för att jag är någon raket i blixt men just bara som lite roligt och så kan man se på turneringen efteråt.
 
Har inte blivit så mycket schackträning för mig senaste veckorna men jag hoppas jag få bättre struktur för framtiden. Spelar regelbundet på Chess24 och tränar öppningar samt analysera mina partier med dator efteråt och det är intressant.
 
Apropå dator så var söndagsspalten i svd uppbyggd kring senaste datorn Alphazero som slår schackvärlden med häpnad. Inget fel med det då det är högaktuellt men vilken otroligt tråkig ställning att ta som exempel. Här spelade datorn ett lugnt drag och vann så småningom skriver Harry Schussler. Tacka för det när man motståndarens dam var instängd på h8 och alla pjäser var tvungna att gardera en punkt på f7. Då är det inget svårt att spela lugna drag ! Lugna drag - som stormästare har så fin förmåga att se - imponerar bara på mig i laddade ställningar.
 
Idag en solig söndag och för första gången på länge har jag inget bestämt. Känns riktigt avkopplande och nog ska jag hinna med en schackvideo under dagens lopp..
1 kommentar
Sune Larsson

Hej Susanna!

Håller tummarna för dig i blixten 30/12! Även om du inte är nån raket i blixt så kanske det kan smälla till lite ändå! Håller med om att det kommer bli mycket intressant och spännande att följa Rilton i år! Mycket duktiga och trevliga kommentatorer dessutom (våran martin och fiona). Nils är i nuläget rankad 3:a men jag tror nog aryan tari har minst lika stor chans att blanda sig i striden om de översta placeringarna. Dessutom blir det förståss väldigt spännande att följa de unga indierna och se om awonder från usa utvecklats ytterligare. En schackfest!

Svar: Hej Sune,
Tack för uppmuntrande ord och det är ju dagen före nyårsafton så det kanske kan bli något mattfyrverkeri i något av partierna.. :-)

Rilton blir verkligen spännande och tror det kommer att bli något alldeles extra. Synd att inte kunna vara med men det som är fascinerande med schack är ju att man kan ha roligt på olika sätt. Följa partier är också spännande. Undrar verkligen vem som kommer att stå som slutsegrare..
Susanna Berg Laachiri