Missade vinst i springarslutspel

Svårt att förstå att tiden går så fort mellan allsvenska matcherna och alltid lika roligt att spela. Visst kastade jag en längtansfull blick mot alla fönster i morse när gick iväg och såg hur de lyste av adventsljus. Visst hade det varit skönt att äta pepparkakor i lugn och ro hemma till adventskaffe men som en av mina lagkamrater påpekade att det går att göra det i kväll istället. Visst är det så och är man schackspelare så är man. Det roliga är att jag istället har analyserat mitt parti  hela kvällen som var oerhört intressant. 
 
Vi hade en viktig match mot Wasa som vi glädjande nog vann och känns riktigt roligt. Fin bedrift av mina lagkamrater och många spännande partier.  Min motståndare såg till att byta ned till springarslutspel och verkade ha den inställningen att så fort det blir slutspel bjuder man remi.  Jag nekade direkt då det var ett mycket intressant springarslutspel som uppkom. Hans remianbud förvånade mig dessutom då jag hade sämre tid på klockan. Ställningen var lika men fanns mycket kvar att spela om.
 
Mitt parti slutade remi men jag hade press och jag funderade hela vägen på tunnelbanan om jag hade vinst eller inte.  När jag kom hem och analyserade fick jag svaret och det var vinst men inte helt lätt. Springarslutspel är så luriga då det är som bondeslutspel. Man bränner sina broar och ingen väg tillbaka!  Rätt vad det är kan man göra den minst sagt jobbiga upptäckten att motståndarens bonde inte går att stoppa.  Löparna känns lite mer trygga på det sättet men det gör samtidigt springarslutspel både krävande och fascinerande.
 
Här nedan är min nyckelställning.
 
 
Jag valde fel fortsättning som är för passiv och inte leder någonstans nämligen nämligen 49 Sc1. Istället ska jag våga släppa taget med draget 49. Sf4 ! Om 49 - Sc3 spelare jag 50. Kd6. Jag hade räknat på detta men jag var rädd att efter 50 - Sxa2  och 51 Kxc6 för svarts motspel med Sb1.  Jobbigt med kapplöpning. 
 
Det finns ett bättre drag för mig i denna ställning istället för att ta direkt på c6.  ( Varför stressa för bonden kan varken garderas eller springa iväg och då ska man se om man kan göra profylaxdrag i ställningen.
 
 
51. Sd3! Vackert och nu försvinner svarts motspel och bönderna kan stoppas. Om svart försöker något som i stil med a4 är det bara att ta och springaren håller ställningen.  Vit får vinstspel med sin starka fribonde och vinner enkelt. 
 
Synd men å andra sidan ett lärorikt slutspel och jag var på rätt väg och den som pressade.  Ett spännande och roligt  parti måste jag ändå säga. Nu blir det juluppehåll för allsvenskan och nästa gång en liten resa till Uppsala.
1 kommentar
Sune Larsson

Hej Susanna!

Oj, du måste ha varit väldigt nära att finna den rätta fortsättningen i springarslutspelet! Menar - du räknade ju på 49.Sf4! Sc3 50.Kd6 Sxa2 och gillade inte riktigt svarts motspel efter 51.Kxc6 Sc1... Då ligger det nära till hands att undersöka om det finns något annat som tar bort svarts motspel - nämligen just 51.Sd3! ('gummispringaren' :-)
Isch vad nära du var där...

Svar: Tack Sune för din kommentar och det stämmer att jag var nära. Det är en konst att veta när man ska sluta räkna eller undersöka ställningen närmare. Som jag skrev så springer ju inte bonden på c6 bort direkt.. Det ligger verkligen i ställningens natur att undersöka om det går att ta bort svarts motspel. Jag har verkligen lärt mig något där!
Susanna Berg Laachiri