Julafton för schackspelare

Harry Schussler skrev fyndigt igår - på självaste julafton - i sin söndagsspalt att det är julafton för schackspelare med alla turneringar som  startar  under Jul och Nyår.  Visst är det så och då tänker jag speciellt på årets Rilton.
 
För mig är det även en härlig känsla att vara pigg när jag spelar schack på nätet.  Idag spelade jag två trevliga partier. Det ena förlorade jag men en intressant öppning och en bra motståndare. Mycket spännande. Det andra vann jag snyggt men en rolig kombination i vad som såg ut som en enkel ställning men det fanns som vanligt mycket under ytan.
 
Det är många som spelar extremt snabba partier på nätet. Jag har svårt att förstå det men jag antar att de ser det som ren underhållning.  För mig får spelet en extra dimension när jag kan lära mig öppningar och jämföra mina drag med datorns. Så lärorikt och inspirerande. Jag är glad att jag hittar motståndare som tänker på samma sätt och vill spela kvartspartier med mig.
 
Ser att Sokolov ger simultan 27 december och på sätt och vis vore det roligt att vara med.  Det är bara det att jag brukar spela så otroligt dålig i dessa sammanhang. Minns för längesedan jag skulle spela mot Ulf Andersson när han gav simultan och vad hände.. Jag satte bort en pjäs redan i öppningen.  Ridå och det är nog för starkt trauma för att jag ska våga mig på att spela simultan igen. Kul i vilket fall som helst att sådana saker ordnas.
0 kommentarer