Imponerad av Ulf Andersson

Igår var första ronden av Rilton och ska bli mycket spännande att följa turneringen. Kommer att åka in och se det hela live och jag är mycket nyfiken på spellokalen som ser fin ut i tevesändningen.
 
Apropå tevesändningen så gör Martin Lokander som vanligt ett utmärkt jobb som värd och trevlig idé med olika kommentatorer. Igår inledde Ulf Andersson och som jag skriver i rubriken är jag mycket imponerad. Undrar om vi kommer att ha någon som bjuder på sig själv på det sätt han gör  kombinerat med hans djupa förståelse.
 
Igår såg jag t.ex en ställning där en spelare efter att ha förlorat kvalité kunde ha en farlig fribonde men med några få drag i analysen visade sin Ulf Andersson sin snabbhet och alla hot var som bortblåsta.
 
Ulf Andersson har också något annat som är svårt att beskriva i ord. På samma sätt han  ger komplimanger till spelare som utför fina drag kan han också vara stenhård i sin bedömning. " Det är inte schack". " Spelar man så förstår man inte mycket schack". Repliker som kan tyckas otrevliga speciellt när det följs av ett - faktiskt -  smittande skratt men på något sätt är de bara charmiga och kryddar sändningen. Fascinerande!
 
Kanske svaret är att Ulf Andersson har sådan genuin känsla och kärlek till schacket och vill inte någon illa utan bara att allt ska gå rätt till och rätta planer utföras vid brädet. Det senare vet vi alla är inte så lätt alla gånger.. Hur som helst är det fantastiskt att få ta del av detta och jag ser fram emot dagens sändning som börjar snart med ytterligare partier som Ulf ska kommentera.
 
Det är inte ofta det händer skräller i första ronden av Rilton. Jag gick igenom alla livebräden snabbt igår och i många av partierna hade den bättre spelaren ett litet övertag som de väl förvaltade till vinst.
 
Några skrällar hände dock och den största var vid första bordet där den högst rankade spelaren förlorade. Ett komplicerat parti där svarts löpare hamnade på c2 i mittspelet och såg ut att ha harmoni i ställningen men hittade till synes inte den rätta planen.
 
En annan skräll var att Eric Thörn spelade remi mot Sokolov som svart. Mycket starkt! Ett långt parti och jag undrar om det blev någon simultan igår för Sokolov som var utlovad till 20.00.. I vilket fall som helst inbjöd Sokolov till forcerad patt precis 20.00 i drag 83..
 
En gråmulen dag och jag ska snart kila ut en sväng för att uträtta några ärenden innan schacksändningen tar vid. Har en spännande serie på Netflix just nu men den får läggas åt sidan. Schack är mer spännande!
0 kommentarer