Snabbschack i Rincon de la Victoria

För andra året i rad var jag med i en av  Malagas olika deltävlingar för de olika provinserna. Ungefär samma upplägg som Stockholms GP kan jag tänka mig. Mycket trevligt arrangemang och många ansikten jag kände igen från förra året.

Det enda att anmärka på var värmen. Vi spelade i Stadshuset och det saknades AC där märkligt nog. Förra året spelade jag i Coin i ett köpcenter och det var helt perfekt. Jag hoppas man ändrar till nästa år och spelar på torget utanför istället. I år var det föreställning med dockteater och det krockade kanske. Det är dessutom bra att ha snabbschack på offentliga platser då det är bra PR för schacket. Tycker vi borde införa det lite mer i Sverige.

En annan sak att tillägga är att det var den billigaste anmälningsavgift jag någonsin varit med om. Endast en euro! Då var inga prispengar men fina sakpriser och som bekant tycker vi schackspelare om att spela schack. Detta borde man tänka på t.ex för SM- tävlingarna i Sverige. Jag tycker det är fel att man ska betala en ganska hög anmälningsavgift t.ex för weekendtävlingarna och inte kunna vinna prispengar. Känns fel och något borde gå tillbaka till spelarna i form av prispengar alternativt minska anmälningsavgifterna.

Turneringen inleddes med en tyst minut för offren för den tragiska händelsen i Barcelona. En delalj att notera är att i Spanien applåderar man efter en tyst minut som en extra vörnad för de som har drabbats.

 

 

Sedan var det dags för första ronden och jag mötte en spelare på kanske tio år. Han förbisåg ett matthot och det blev ett kort parti.

 

I andra ronden spelade jag min variant som vit i franskt och jag fick in mitt öppna spel och fick upp en vinstställning men tiden tickade iväg och jag förlorade på tid. Så kan det gå och jag insåg att jag måste dra snabbare.

 

 

Spanien satsar mycket på sina unga spelare och det är roligt att se dessa små knattar spela och föräldrarna som är där och stöttar. Inte lika roligt att stå på förlust mot en sådan liten kille men det var vad som hände i rond tre. Kanske åtta år  och smattrade fram dragen i rasande fart. Bra drag dessutom och en ganska giftig variant i Preussiskt. Lustigt nog hade jag kollat på denna variant i Martin Lokanders bok som jag håller på och läser just nu och visste vad bästa draget var men jag kom ändå dåligt. Har kommit dåligt i samma variant på Chess24 också så detta måste undersökas för framtiden. Jag stod på ren förlust men lyckades finta bort honom till en remiställning. Försökte bjuda remi på knagglig spanska men det blev en ivrig och bestämd huvudskakning från min unge motståndare. Här skulle vinnas men han fick inse faktum då vi spelade tills det var bara kungar på brädet.  Klar talang och ett namn att lägga på minnet.

 

I rond fyra hade jag vit i ett italienskt parti och nu hade jag nytta av alla partier jag spelat på internet. Jag fick bekvämt spel.

 

 

Jag har precis spelat 12 Dc2 och tänkte att han måste spela h6 eftersom jag har siktet inställd på hans dåliga springare på a5. Han spelade 12  -g6. Det följde 13 Lh6 ! Jag får två pjäser för torn men offrar gärna kvalité om det skulle behövas med tanke på min starka svartsfältslöpare och försprång i utvecklingen.  Nu fick jag mer än tillräckligt  och partiet tog slut efter några drag.

13. – Te8 14.  b4 La1 15. Ta1 Df6 16. Tb1 d6 17. ba5 Te4 18. De4 Lf5 19. Df4 Dc3 20. Tc1 Da5 22. Dd4

Uppgivet då det inte går att gardera matt på g7.

 

I rond fem fick jag möta en kvinnlig spelare. Fanns inte lika många av oss kvinnliga spelare  som i Coin förra året vilket var lite synd. Jag vann enkelt då hon helt oförklarligt satte bort en pjäs men självklart kan värmen påverka.

 

 

I rond sex dags igen för en liten kille som också smattrade fram sina drag. Samma preussiska variant som min tidigare motståndare och säkert något juniorerna tränar tillsammans. Bra koncept! Här spelade han inte helt övertygande och jag lyckades reda ut stormen men glömde bort i hastigheten att jag hade en springare på a5. Suck, jag blev girig och tog en bonde och i pjäsavbyten vann han denna springare på taktisk väg. Jag kämpade bra men i ömsesidigt tidnöd hade han full kontroll och spelade starkt så jag fick ge slaget förlorat och sträcka fram handen.

Nu hade jag 3 ½  poäng av sex och ville satsa på att få 4 ½ av sju. Då behövde jag vinna sista ronden. Jag hade vit och kom lite tokigt till som vit i franskt och han började få bra spel.  Dock fick jag möjlighet att byta ned i slutspel då jag hade löparparet och satsade på aktivet med framskjutna bönder. Det innebar att han fick ställning där jag hade svartsfältslöpare mot springare och hans bondeställning på kungsflygeln bestod alla av bönder på svarta rutor som dessutom var blockerade. Mycket bekvämt och då gör inte tidsnöd så mycket. När jag satte igång att ta första bonden fick min motståndare nog och gav upp.

Sammanfattningsvis är jag nöjd med turneringen. Jag har lite att träna på nu när det gäller öppningar och det var spännande partier

 

1 kommentar
Erik

Mycket trevligt referat.

Svar: Tack Erik och det var verkligen roligt att spela med i denna turnering.
Susanna Berg Laachiri