Stan är full av schackspelare

Några tankar om möta schackspelare utanför brädet.. Schack är en speciell värld och många gånger kan det vara förvirrande med den vokabulär vi använder. Glömmer aldrig när jag på en pendeltågsstation mötte en schackspelare jag inte känner så väl. Det sistnämnda brukar aldrig vara något hinder för att fälla någon kommentar och inte heller i detta fall då han skrek över hela stationen att nästa gång skulle han slå mig. Jag tog det med ro men behöver jag säga att jag mötte många förvånade blickar.. En gång på min födelsedag bokade jag bord på en grekisk restaurang på Ringvägen jag verkligen kan rekommendera. Fantastisk mat och en riktigt trevlig kvarterskrog. Det roliga är att det var andra gången min väninna fick " ta del" av en schackspelare när vi träffades. Första gången var en gång när hon skjutsade mig till spellokalen som ligger på Södermalm. Jag skojade och sade nu kanske du får se någon schackspelare här på trottoaren. Just då kom en man gående men näsan över bok samtidigt som han gick och ansiktet nästan vilade i boken. Ett under att han inte snavade för han såg inte var han satte fötterna. Och.. Svaret är ja för det var en schackspelare. Nördvarning.. Kanske det men jag brukar säga att det är samma sak med en större grupp människor med stort intresse. Finns alltid original ibland dem. Nu när vi gick från restaurangen den kvällen jag skre om tidigare, kom det fram en lite överförfriskad man och slog mig på axeln och skrek med hög röst God fortsättning Susanna. Jag blev inte direkt förvånad utan önskade lugnt tack detsamma för detta var naturligtvis också en schackspelare. Jag sade det till min väninna som trodde det var någon vanlig söderkis som jag inte kände. LIte roligt och hon har fått komma in lite i schackvärlden på detta sätt.. .. Jag kan ju också tänka ibland att vi är ett litet släkte för sig men roligt har vi.. GillaVisa fler reaktioner Kommentera Dela
0 kommentarer