En av mina värsta turneringar

Ibland jag kan jag fundera på vilken som är min värsta och min roligast turnering och vad som kännetecknar. Helt klart är att de turneringar som har bra omständigheter brukar hänga samman med ett bra resultat. Det är inte alltid det handlar om bekvämligheter. Jag minns t.ex första gången jag åkte till Gausdal med min dåvarande sambo. Trötta kom vi fram på kvällen och upptäckte att sängen svajade betänkligt. Inte så konstigt när sängbenet bestod av en trasig hink.. Toalett och dusch i byggnad utomhus men jag minns ändå den turneringen som trevlig och trivsam. En av mina värsta turneringar är när jag spelade en damturnering i Århus 2012. Jag hade bokat ett fint rum på hotellet med havsutsikt men vad hjälpte det med ösregn varje dag. Dessutom bodde jag långt ifrån spellokalen och gjorde misstaget att åka till turneringen ensam. Jag hade någon romantisk dröm om att fördjupa mig i schacket men det som hände var att det blev ganska långtråkigt och enformigt efter mina partier. Jag gjorde dessutom ett mardrömsresultat och lyckades inte vinna ett enda parti. Det gick troll i mina partier. I nedan ställning hade jag svart mot en av de som ledde turneringen, Lousie Frederica från Danmark.
Jag står på vinst men började se lite spöken i ställningen. 49 -Dc5 duger bra följt av c3 men jag valde det enda draget i ställningen som förlorar direkt. 49.- Da1. Hur många frågetecken ska man sätta på det draget? Jag såg det direkt när jag gjort draget och bara väntade på svarsdraget Lh7 schack och gjorde mig beredd att ge upp partiet. Hon tänkte dock och tänkte och jag satt stilla som en mus och vågade inte röra mig för jag ville inte avslöja något i kroppspråket samt hoppades hon inte skulle se hur röd i ansiktet jag var. Efter partiet sade hon faktiskt att hon sett det men trodde det var för att jag stod på vinst. Hon tänkte länge och jag såg hur hennes hand rörde sig men inte i riktning mot löparen. Det var långa sekunder innan hon med en snärtig rörelse spelade De4. Jag pustade ut men det var dock ett bra drag och satte tryck i ställningen. Jag hade behövt ha en mer centraliserad dam och på a1 - förutom att den stod i slag för en avdragsschack - gjorde den ingen nytta alls. Jag lyckade dock kämpa och partiet slutade remi. En turnering och ett parti jag aldrig glömmer!
0 kommentarer