Västerås Open dag 1

Jag hade hoppats få en lite lugnare dag jobbmässigt innan turneringen men körde ihop sig lite och det blev med andan i halsen jag fick slänga mig på tåget till Västerås. Där väntade två andra "schackisar" Eva Jiretorn och Viktoria Johansson och schackäventyret kunde börja.
 
Måste säga att jag är djupt imponerad hur bra Västerås flyter på och vilket arbete det måste innebära att hålla i alla trådar. Allt sköts oklanderligt och på slaget 18.30 på fredagkvällen satt över 300 spelare framför sina bräden.
Spelet kan börja!
 
Jag mötte Anton Åberg i första ronden och fick bekvämt spel som vit mot carocann. Han missbedömde ett avbyte och jag fick väldigt aktivt tryckspel men tappade tråden. Hamnade i en remiställning med olikfärgade löpare men onödigt nog lät jag honom - vilket han naturligtvis påpassligt gjorde - kasta fram en fribonde på hlinjen och plötsligt var det inte remi längre. Snabba scenförändringar ibland när man spelar schack och jag förlorade partiet.
 
Efter det hamnade jag som svart i skotskt i en variant jag aldrig sett förut och som jag ska analysera. Man kan lära sig mycket av kvartspartier faktiskt men tiden blir en faktor. Jag stod på vinst men tappade även där tråden och när han bjöd remi stod jag sämre och accepterade.
 
Partiet efter spelade jag lite oinspirerat som vit i franskt och satte bort en viktig bonde. Inte nog med det jag flyttade en pjäs så en springare blev instängd och jag fick offra en bonde till. Inte roligt och hela ställningen rasade med förlust som följd.
 
Inför fjärde ronden kände jag att skulle det bli ett skräckscenario och bara inleda med en halva på fyra. Kände mig pressad och trött men lyckades vinna partiet. Även där en öppning jag måste kolla upp då jag inte kom bra.
 
Första dagen gjord och hotellsängen och välbehövlig sömn väntade inför de fyra långpartier som var kvar.
 
 
0 kommentarer